چکیده:
ﻇﻬﻮر داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮد ﻋﯿﻨﯽ ارﺗﺒﺎط ﺻﻨﻌﺖ و داﻧﺸﮕﺎه، اﻓﻖﻫﺎی ﻧﻮﯾﻨﯽ از اﺷﺘﻐﺎلزاﯾﯽ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ در ﺳﻄﺢ ﮔﺴﺘﺮده را ﻓﺮاروی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان و ﻣﺪﯾﺮان داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻌﯿﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﻣﺪل ﮔﯿﺐ (2012) در داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان اﺳﺖ.
روش اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎی ﻓﻨﯽ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان اﺳﺖ ﮐﻪ 299 ﻧﻔﺮ از اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪهاﻧﺪ و ﺗﻌﺪاد 271 ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮﮔﺮداﻧﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﮔﯿﺐ(2012) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻧﺮماﻓﺰار آﻣﺎری اس.ﭘﯽ.اس.اس اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﭼﺸﻢاﻧﺪاز، ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ و راﻫﮑﺎر داﻧﺸﮕﺎه؛ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ و اداره داﻧﺸﮕﺎه؛ ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻃﺮح ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ؛ ﭼﻨﺪرﺷﺘﻪای، ﻓﺮارﺷﺘﻪای؛ ﻗﺪرت ﻧﻔﻮذ؛ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ذیﻧﻔﻌﺎن و ارزشﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ؛ داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎن؛ اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ؛ ﻣﺮﮐﺰ رﺷﺪ، ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﻣﺨﺎﻃﺮات در ﺗﻤﺎم ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﺸﺘﻖ از داﻧﺸﮕﺎه در وﺿﻌﯿﺘﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻣﻄﻠﻮب و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽﺳﺎزی و آﻣﻮزش ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری در وﺿﻌﯿﺖ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﻗﺮار دارﻧﺪ.
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﮐﻠﯽ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﻣﺪل ﮔﯿﺐ (2012) در داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان در ﺣﺪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻧﻈﺮات اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺷﺎﻣﻞ: ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﭼﺸﻢاﻧﺪاز، ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ و راﻫﮑﺎر داﻧﺸﮕﺎه، ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ و اداره داﻧﺸﮕﺎه، ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻃﺮح ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻗﺪرت ﻧﻔﻮذ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺘﻨﻮع، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ذیﻧﻔﻌﺎن و ارزشﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ، داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎن، ﭼﻨﺪرﺷﺘﻪای و ﻓﺮارﺷﺘﻪای، اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ، ﻣﺮﮐﺰ رﺷﺪ، ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﻣﺨﺎﻃﺮات در ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﺸﺘﻖ از داﻧﺸﮕﺎه در وﺿﻌﯿﺘﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻣﻄﻠﻮب و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽﺳﺎزی، آﻣﻮزش ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ و آﻣﻮزش ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری در وﺿﻌﯿﺖ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ، ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺮﮐﺰ رﺷﺪ، ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﻣﺨﺎﻃﺮات در ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﺸﺘﻖ از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ را در ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول1- مؤلفههای اصلی مدلهای مختلف دانشگاه کارآفرین پژوهشگران چشمانداز، مأموریت و راهکار دانشگاه حاکمیت و اداره دانشگاه ساختار و طرح سازمانی چند رشتهای فرا رشتهای قدرت نفوذ مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه دانشآموختگان انتقال دانش مرکز رشد، تأمین مالی مخاطرات در تمام شرکتهای مشتق از دانشگاه بینالمللیسازی آموزش کارآفرینانه سرمایهگذاری کلارک (1998) ( ( ( ( اسپورن (2001) ( ( ( ( ( ( اتسکویتس (2004) ( ( ( کربی (2006) ( ( ( گررو کانو و همکاران (2006) ( ( ( ( ( راترمل و همکاران (2007) ( ( ( ( ( در این پژوهش، پس از بررسی و مطالعه مدلهای مختلف دانشگاه کارآفرین، از مدل گیب (2012) بهعنوان مدل نظری پژوهش استفاده شده است، چراکه نسبت به مدلهای دیگر جامعتر، کاملتر، کاربردیتر و جدیدتر و همچنین در تمام سطوح سازمانی قابل استفاده است.
جدول6- آزمون کلموگروف- اسمیرنف مبنی بر نرمال بودن دادهها شاخص موردبررسی تعداد نمونه U-K نمره آزمون مقدار sig وضعیت نرمال بودن چشمانداز، مأموریت و راهکار دانشگاه 271 62/2 0 غیر نرمال حاکمیت و اداره دانشگاه 271 72/1 0 غیر نرمال ساختار و طرح سازمانی 271 57/2 0 غیر نرمال چندرشتهای فرارشتهای 271 25/3 0 غیر نرمال قدرت نفوذ 271 36/2 0 غیر نرمال مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه 271 36/2 0 غیر نرمال دانشآموختگان 271 02/3 0 غیر نرمال انتقال دانش 271 63/2 0 غیر نرمال مرکز رشد، تأمین مالی مخاطرات در تمام شرکتهای مشتق از دانشگاه 271 75/1 0 غیر نرمال بینالمللیسازی 271 16/2 0 غیر نرمال آموزش کارآفرینانه سرمایهگذاری 271 48/2 0 غیر نرمال دانشگاه کارآفرین 271 831/0 495/0 نرمال جهت تعیین طیف مطلوبیت برای پرسشهای پژوهش از طیف بازرگان و همکاران (1386) استفاده شده است."