چکیده:
ایران در دو دهة اخیر شاهد پیدایش و فعالیت برخی جریانهای شه دینی و معنویتگرا بوده ک در کانون توجه جامع شناسان، فیلسوفان دین، روانشناسان دین، دینپژوهان و معنویتپژوهان قرار گرفت اند. جریان معروف به«عرفان کیهانی»یا«حلقه»یکی از آنهاست.این جریان پایه های نظری و عملی خود را بر«شبکه شعور کیهانی»،بنا کرده است.عرفان کیهانی،اگرچ با نگاهی دقیق و ژرف، چیزی جز بافت هایی ناموزون، معیوب و التقا ی از آراء مکاتب مختلف نیست، اما کوشیده است تا با وام گیری از ادبیات زیست بوم اسلامی و ایرانی، خود را ب عنوان مکتبی منسجم معرفتی جلوه دهد. مهم ترین روش رهبر و گردانندگان این جریان برای رسیدن به چنین هدفی، تطبیق آموزه های خود با گزاره های تثبیت شدة اسلامی است. برای نمونه ، رهبر این جریان در جای جای آثار خود، شبکه شعور مدعایی خود را با رحمانیت الهی منطبق دانست است. این پژوهش به دنبال این است تا با بررسی و مقایسه شبکة شعور کیهانی جریان حلق ، با رحمانیت الهی اسلامی به عنوان یک مورد پژوهی مشخص، میزان تطابق پذیری مدعیات این پدیده با آموزه های اسلامی را راستی آزمایی کند. یافت ها حاکی از این است ک تصویر ارائه شده از شبکة شعور کیهانی در منابع حلق با رحمانیت الهی منابع اسلامی
همخوان نیست و حاکی از نافرجامی این جریان برای برقراری اینهمانی میان ادعاهای خود با منابع اسلامی است.
خلاصه ماشینی:
"اما نکتۀ جالب توجه اینکه وی می کوشد تا شـبکه شـعور کیهـانی مـورد ادعـای خـود را بـا برخـی گزاره های اسلامی همچون شعور اجزاء عالم و یا رحمانیت الهی ، که در قرآن کریم ، روایـات اسـلامی و سخنان حکیمان و عارفان مسلمان بدان اشاره شده است ، مطابقـت داده ، و میـان آنهـا این همـانی برقـرار کند.
آیا ایـن بـاور، به معنای نقص ادیان الهی و از جمله دین اسلام به شمار نمی رود؟ آیا این بدین معنـا نیسـت کـه اسـلام ناقص بوده و با کشف اعجاب انگیز طاهری، کامل گشته است ؟ افزون بر این ، بـه راسـتی بـا اتصـال بـه شبکه شعور ادعایی حلقه ، چه نیازی به انجام تعالیم ادیان و از جمله اسلام باقی می ماند؟ نکته دیگر اینکه ، باید از رهبر این جریان پرسید در دورة چهارم زندگی انسان ، که از نظـر وی عصـر کشف شبکه شعور و توانمندی انسان برای رسیدن به کمال ، از طریق اتصال به ایـن شـبکه اسـت ، چـه اتفاقی افتاده است که فعلیت یافتن قوه های آدمی ، تا این اندازه آسـان شـده و عـارف مـدرن بـر خـلاف عارفان کهن ، که عمری را به مجاهده و ریاضت نفس می گذراندند، می تواند حتـی بـدون بـاور بـه یـک دین الهی و صرفا با اتصال به شبکه شعور مدعایی، ره صد ساله را یک شبه طی کند!"