چکیده:
با تعدد روزافزون رسانههای مختلف، مخاطبان سعی میکنند رسانهای را انتخاب کنند که با معیارها و علاقهمندیهای آنها متناسب و دارای تنوع و جاذبه بیشتر باشد. تلویزیون تعاملی یک فناوری در حال ظهور با تاثیر بالا در جامعه ماست، بنابراین رسانه ملی برای حضور فعال در این عرصه، نیاز به شناخت محیط دارد تا خود را به سرعت با تغییرات رسانهای سازگار کند.
پژوهش حاضر، با هدف ارائه راهبردهایی برای تاسیس تلویزیون تعاملی، با استفاده از روش دلفی و از طریق مصاحبه، به بررسی دیدگاههای 16 کارشناس و سیاستگذار پرداخته است که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. با تعیین امتیازها، موقعیت صداوسیما در حوزه تلویزیون تعاملی در ماتریس تعیین موقعیت راهبردی در ناحیه تهاجمی قرار گرفت. در نهایت، سیزده راهبرد تعیین شدند که مهمترین آنها را میتوان ایجاد یک سیستم متنوع و جذاب با محتوای پاک، ساماندهی قیمتگذاری برای قشرها با درآمدهای مختلف و بهینهسازی مشارکت کاربران، حداکثرسازی جذب مخاطبان از طریق معرفی یا تبلیغات تلویزیون تعاملی و خدمات مختلف آن و همچنین بسترسازی ورود محتوای تولیدی نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی دانست.
خلاصه ماشینی:
"اهداف راهبردی ردیف عنوان هدف راهبردی اولویت وزن کلی امتیاز SG1 تلاش در راه جذب و افزایش مخاطب با ایجاد تعامل 1 62 4/77 SG2 ایجاد آرایـش رسـانه ای جـامع و متنـوع ، نافـذ و مـؤثر در محیط مجازی ، ارائه خدمات بر بستر اینترنـت و اینترانـت (شبکه اختصاصی و شبکه ملی اطلاعات ) 2 62 4/77 SG3 تولید پیام و تولیـدات چندرسـانه ای در محـیط اینترنـت و شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی ) و تعدیل نیاز مردم بـه اینترنت جهانی 3 61 4/7 SG4 دسترسی راحت و ارزان محتوا برای همه کاربران 4 60 4/62 SG5 توسعه و تنوع در ساختار و موضوعات محتواهای تولیدی 5 59 4/54 SG6 باقی ماندن در فضای رقابتی رسانه با توجه بـه گسـترش فناوری و استفاده از فناوری جدید تعـاملی در رسـانه هـای رقیب 6 58 4/46 SG7 فراهم کردن فرصت های مشارکت کاربران در تولید محتوا 7 58 4/46 SG8 احترام به جایگاه مخاطبان و دیدگاه های آنان برای بهبـود ارتباط و تأمین خواسته هایشان و علاوه بر آن آگاه شدن از نیازهای مخاطبان 8 57 4/4 SG9 توسعه تولید مشارکتی برنامـه بـا نهادهـا و سـازمان هـای اجتمـاعی ـ فرهنگـی و سیاسـی ـ اقتصـادی ، داخلـی و خارجی با رعایت استانداردهای کیفی 9 56 4/3 SG10 ذخیــره ســازی و ســازماندهی منطقــی محتــوا و امکــان راهنمایی کاربران برای پژوهش و جستجو در دسترسی به محتوای مورد نیاز 10 54 4/15 شناسایی راهبردهای قابل قبول به ترتیب اولویت عوامل داخلی و خارجی تلویزیون تعاملی با یکدیگر تطبیق داده شدند و راهبردهـای ممکـن برای برخورد مناسب با این عوامل شناسایی شدند."