چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رسانههای مختلف بر میزان تمایل افراد برای شرکت در انتخابات و همچنین گرایش سیاسی آنها (اصولگرایی/ اصلاحطلبی/ مستقل) بوده است. امری که اهمیت آن توسعه معرفت و دانش پژوهشگران را در زمینه تاثیرات سیاسی رسانهها و بخصوص رسانههای جدید در پی دارد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان کلیه دانشگاههای شهر اصفهان را در فروردین و اردیبهشت سال 1395 شامل میشود که 400 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شده و با پرسشنامه محققساخته به روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش با استفاده از شیوه تحلیل رگرسیون لجستیک نشان میدهد؛ در حالی که رادیو و تلویزیون باعث افزایش احتمال مشارکت افراد در انتخابات مجلس دهم شدهاند، شبکههای ماهوارهای تاثیر منفی در این زمینه داشتهاند و دو رسانه شبکههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی بر گرایش سیاسی افراد تاثیرگذار بودهاند به طوری که هر دو این رسانه ها باعث ترغیب افراد برای رای دادن به گروههای سیاسی اصلاح طلب شدهاند اما روزنامهها و رادیو و تلویزیون تاثیری در گرایش سیاسی افراد نداشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"از سـوی دیگـر، نسـبت بخـت هـای متغیـر تماشای شبکه های ماهواره ای برابر با ٠/٣٠ است که جهت منفـی ضـریب غیراسـتاندارد ١/١٩- نشان می دهد افرادی که شبکه های ماهواره ای را تماشـا مـی کننـد در مقایسـه بـا سایر افراد به نامزدهای اصلاح طلب بیشتر رأی داده اند؛ به عبارت دیگر، مصرف کنندگان شبکه های ماهواره ای به اندازه ٧٠ درصد بیش از کسانی که از چنین شبکه هایی اسـتفاده نمی کنند، به گروه های سیاسی اصلاح طلب روی داده اند و این امـر نشـان مـی دهـد کـه شبکه های اجتماعی و ماهواره ای به شدت در جهت گیری سیاسی افراد به سوی یکـی از گروه های سیاسی اصول گرا، اصلاح طلب و مستقل تأثیرگذار بـوده انـد و ایـن ابزارهـای رسانه ای جدید که تاحدودی خارج از کنترل دولت اند، باعث گـرایش افـراد بـه سـمت اصلاح طلبی شده اند.
این یافته که به نظر می رسـد بـا نتـایج پـژوهش بسـت و کروگـر (٢٠٠٥) همچنین متزگار و ماروکی (٢٠٠٩) همسو باشد، حاکی از آن است کـه دسترسـی به اطلاعات در فضایی که در آن اخبار به شکل غیر سلسـله مراتبـی و افقـی جریـان دارد، باعث می شود تا اذهان منطبق با وضع سیاسی موجود، بـا چـالش مواجـه شـوند و درصـدد ایجاد اصلاحات و تغییرات برآیند؛ به این ترتیب ، طبیعـی اسـت بـا توجـه اینکـه نامزدهـای اصلاح طلب در شعارها و برنامه های سیاسی برخلاف اصول گرایـان بـر انجـام اصـلاحات و تغییرات سیاسی تأکید می کنند، افرادی که تحت تأثیر شبکه هـای اجتمـاعی قـرار مـی گیرنـد، بیشتر به سمت اصلاح طلبان گرایش پیدا کنند؛ به عبارت دیگر، این یافته پـژوهش منطبـق بـا نظریات کوشین و یاماموتو (٢٠١٠) نشان می دهد که فضای مجازی جدید با فراهم کـردن دسترسی فزاینده شهروندان به اطلاعات و اخبار مختلف باعث می شود تا ارزش های بنیـادین دموکراسی در جامعه گسترش بیشتری یابد و به این دلیل که بـه نظـر مـی رسـد گـروه هـای سیاسی اصلاح طلب بـر ارزش هـای دموکراتیـک بیشـتر تأکیـد مـی کننـد، مصـرف کننـدگان شبکه های اجتماعی بیش از دیگران به چنین گروه هایی در انتخابات رأی دهند."