چکیده:
کتاب حقوق کودک از دیدگاه اسلام تلاش دارد به مقایسه دیدگاه های دو نظام حقوقی مطرح و مهم بپردازد: نظام حقوقی قرآن و کنوانسیون حقوق کودک. به همین منظور این کتاب پس از بررسی جایگاه حقوق کودک و معرفی دو نظام، به بررسی تفاوت های آن ها، در سه حوزه مبنایی، محتوایی و روشی پرداخته است. کتاب مدعی است که سطح مباحث حقوقی کودک در قرآن فاخرتر و برتر است و نویسنده توانسته ، این مطلب را نشان دهد؛ اما با وجود تلاش و زحمتی که نویسنده برای نگارش کتاب نام برده مبذول کرده است، اشکالات متعددی هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ محتوایی در آن وجود دارد که سبب نگارش مقاله حاضر شده است. مهم ترین ایراد این کتاب در بخش نقد محتوایی است و در آن جا به موارد متعددی اشاره کرده ایم که روایات استنادشده، ارزیابی سندی یا تحلیل و بررسی نشده اند. این مختصر در تلاش است تا ضمن معرفی اجمالی و بیان نقص های کتاب گام کوچکی در راستای بازنگری و ارتقای مطالب آن در چاپ های احتمالی بعدی بردارد.
خلاصه ماشینی:
در جامعـۀ مـا کـه شـریعت اسـلامی اساسـی ترین منبـع تقنیـن اسـت ، احـکام و حقــوق متعــددی در فقــه بــرای کــودکان در نظــر گرفتــه شده اســت کــه اگــر بررسـی آن هـا در زمـان گذشـته ـ بـه هردلیـل ـ مرکـز توجه مسـتقل پژوهشـگران قـرار نگرفتـه بـود، امـروزه دیگـر بهانـه ای بـرای واردنشـدن بـه ایـن حـوزه و دیگـر مباحـث مشـابه وجـود نـدارد.
کتــاب در مــوارد زیــادی بــه مباحــث تربیتــی و اخلاقــی مرتبــط بــا کــودک پرداخته اســت ـ ماننــد محبــت و عشــق ورزیدن در صفحــۀ ٩٤ و تکریــم و احتــرام کـودک در صفحـۀ ٩٥ ـ کـه در عیـن ارزشـمندبودن بـا ملاحظاتـی روبـه رو اسـت کـه در ادامـه بـه برخـی از آن هـا اشـاره خواهـد شـد.
٢. در علـل الشـرایع صـدوق (ج ٢: ٥١٤) ذکـر شـده و سـند مفصلـی دارد کـه معتبــر نیســت ـ از ســهل بن زیــاد و اختلاف نظــر علمــا دربــارة او کــه بگــذرم ، محمدبــن عبدالله الکوفــی در ســند اســت کــه مهمــل اســت ـ پرســش ایــن اســت کــه آیــا بــرای بررســی چنیــن مطلــب مهمــی کــه در سرنوشــت فرزنــد می توانــد تأثیرگــذار باشــد، ذکــر ســند لازم نیســت ؟ - در صفحـۀ ٢٩ در بحـث بازی کـردن بـا بچـه ، نویسـنده بـه بابـی کـه در ایـن موضـوع در کتـاب وسـائل الشـیعۀ وجـود دارد، اشـاره کـرده و دو روایـت آن بـاب را آورده کـه اولـی ضیعـف و دومـی محـل اختـلاف اسـت .