چکیده:
اﻣﺮوزه ﺧﺮﯾﺪ ﺳﯿﺎر(ﻣﻮﺑﺎﯾﻠﯽ) ﺑﻪ روﺷﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت در ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ اﻧﺪک ﺑﻮده و ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﮐﺸﻮر ﺧﺎص اﺳﺖ. ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮔﺴﺘﺮش اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﻮﺷﯽﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﺗﺄﺛﯿﺮ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﮔﻮﺷﯽﻫﺎ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﭘﺬﯾﺮش ﺧﺮﯾﺪ از ﻃﺮﯾﻖ ﮔﻮﺷﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ در ﺑﯿﻦ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻦ ﮔﻮﺷﯽﻫﺎ را دارﻧﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر از ﻣﺪل اﺻﻼحﺷﺪه ﭘﺬﯾﺮش ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﮐﻪ در آن دو ﺳﺎزه اﻋﺘﻤﺎد و ﻟﺬت درک ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﺪل ﺳﻨﺘﯽ ﭘﺬﯾﺮش ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. دادهﻫﺎی ﻣﻮردﻧﯿﺎز ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از ﺑﯿﻦ 384ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه زاﺑﻞ ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه اﺳﺖ. دادهﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﯽ در ﻧﺮماﻓﺰار SmartPLS ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺳﺎزهﻫﺎی اﻋﺘﻤﺎد و ﺳﻮدﻣﻨﺪی درک ﺷﺪه ﺑﺮ ﻗﺼﺪ اﻓﺮاد ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت ﺧﺮﯾﺪ ﺳﯿﺎر اﺛﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻣﻌﻨﯽداری دارﻧﺪ، وﻟﯽ ﺳﺎزهﻫﺎی ﻟﺬت درک ﺷﺪه و ﺳﺎدﮔﯽ اﺳﺘﻔﺎده درک ﺷﺪه ﺑﺮ ﻗﺼﺪ اﻓﺮاد ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻣﻌﻨﯽداری ﻧﺪارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"در مقایسه با شیوه رایج خرید اینترنتی، خرید سیار به افراد این امکان 1 Seema 2 Chang-Tien 3 Chong 4 Ngai and Gunasekaran 5 Mobility 6 Broad reach 7 Zhang 8 Instantaneity 9 localization 10 Personalization 11 Identification 12 Coursaris and Hassanein 13 Communication 14 Information 15 Entertainment 16 Commerce 17 Hameed 18 Lu and Su را میدهد که در هر زمان و مکان با اتکا به شبکه ها و دستگاه های سیار به خرید آنلاین بپردازند (وانگ ١ و همکاران ، ٢٠١٤).
این عامل بیان میدارد که هر چه خرید در هنگام استفاده از گوشی هوشمند راحت تر باشد، مصرف کنندگان خرید سیار را بیش از پیش مفید و لذت بخش در نظر خواهند گرفت ، در نتیجه میتوان فرضیه های زیر را مطرح کرد: H٣: سادگی استفاده درک شده تاثیر مثبتی بر نگرش در راستای خرید از طریق گوشی همراه دارد.
بنابراین با توجه 1 Vrechopoulos 2 Ozok and Wei 3 Trust 4 Siau and Shen 5 Hung 6 Zhou 7 San-Martin and Lopez-Catalan 8 Lin and Wang 9 Lai 10 Liu به ادبیات تحقیق انتظار میرود مصرف کنندگانی که به فروشندگان موبایلی اطمینان دارند، تمایل بیشتری به خرید سیار خواهند داشت پس میتوان این گونه بیان کرد که : H٦: اعتماد به فروشنده تاثیر مثبتی بر قصد رفتاری جهت خرید از طریق گوشی همراه دارد."