چکیده:
روش ها و سبک ها و عملکردهای مدیریت منابع انسانی برای توسعه منابع انسانی به طور گسترده و دامنه دار با فرهنگ سازمانی ارتباط تنگاتنگ دارد. در این مقاله سعی شده است که به بررسی نقش ارزش ها و فرهنگ سازمانی در پذیرش و اثربخشی فرایندها و اقدامات مدیریت منابع انسانی پرداخته شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بهره وری نیروهای دانشگر شرکت ملی نفت محمودآباد ایران به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است . تعداد ٩٠ نفر از کارشناسان واحدهای ستادی شرکت ملی نفت محمودآباد ایران از طریق روش سرشماری کامل برای پاسخ به سوالات پرسشنامه که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرنبا٣ مورد تائید قرار گرفته است ، انتخاب شده اند. در این مقاله به بررسی نقش توسعه منابع انسانی در پیشبرد ارزش ها و فرهنگ های سازمانی پرداخته شده است که توسعه منابع انسانی با بحثی در بازنگری نقش منابع انسانی، آغاز می شود. در نهایت آزمون فریدمن ضمن معنادار نشان دادن اظهارات پاسخگویان ، اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروهای دانشگر را به ترتیب عوامل ارزشی، عوامل فرهنگی نشان داد.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله سعي شده است که به بررسي نقش ارزش ها و فرهنگ سازماني در پذيرش و اثربخشي فرايندها و اقدامات مديريت منابع انساني پرداخته شود.
توسعه منابع انساني و توانمندس-ازي کارکن-ان يک-ي از ابزاره-اي موثر براي افزايش بهره وري و استفاده بهينه از ظرفيت ها و توانايي هاي فردي و گروهي آنها در راستاي اهداف س-ازماني و ب-ه بيان بهتر حصول کارآيي واثر بخش سازماني است .
توسعه منابع انساني به مفهوم توليد فکر وايده توسط کارکنان سازمان است و مفهوم جديد آن ايجاب مي کند کارکنان به کيفيت ها و مهارت هايي مجهز شوند که هيچگونه مشکلي با سازمان نداشته باشند و با دلس-وزي و تعهد و بينش علمي توانمندي ها ، انرژي، تخصص و فکر خود را در راستاي تحقق مأموريت هاي سازمان قرار دهند و ب-ه ط-ور دائم براي سازمان ارزش هاي فکري وکيفي جديدي پديد آورند.
به طور کلي توسعه منابع انساني داراي مولفه هاي زير است : ١ - ايجاد آگاهي علمي و ارتقاي دانش کارکنان ؛ ٢ - توليد رفتارهاي علم-ي و متع-ادل در کارکن-ان ؛ ٣ - ايج-اد ارزش اف-زوده به عنوان کيفيت در کارکنان ؛ ٤ - ارتقاي قابليت هاي کارکنان ؛ ٥ - توسعه مهارت ه-اي انج-ام ک-ار؛ ٦ - ب-ه روزکردن اطلاع-ات کارکنان ؛ ٧- توانايي حل مسائل به شکل علمي؛ ٨ - درست انجام دادن کار؛ ٩ - تصميم گيري عقلاي-ي؛ ١٠ - رش-د شخص-يت هماهنگ در کارکنان ؛ ١١ - توانايي ترکيب اطلاعات و ساختن مجموعه هاي جديد(سلطاني،١٣٨٥).