چکیده:
اصولا انجام دادن و به کمال رساندن هر فعلی مستلزم هزینه خواهد بود و این امری کاملا بدیهی است که نسبت به ابعاد کلی موضوع میزان هزینه کرد و همچنین تنوع مولفه ها و روش تخصیص منابع و به طور کلی سرمایه گذاری برای انجام مطلوب امر مورد نظر، متغیر خواهد بود. این موضوع را میتوان نسبت به نهاد بزرگی همچون نظام آموزش در کشور تعمیم داد. نظام آموزشی کشور (آموزش و پرورش و آموزش عالی) هر دو با توجه به پتانسیل و ماهیت خاص خود دارای ابعاد متنوع در خصوص نحوه تامین اعتبار و الگوهای هزینه ای میباشند و به طور نسبی نظام های آموزشی متاثر فضای سیاسی کشور خود میتوانند منابع هزینه ای و روش های متعدد مصرف نمودن این منابع را داشته باشند. به همین دلیل موضوع هزینه های آموزش و پرورش یکی از حیاتیترین مسائلی است که در حیطه آموزشی هر جامعه میتوان به آن اشاره کرد، زیرا رشد اجتماعی، سرمایه گذاری اقتصادی برای تربیت نیروهای کار در نسل آینده و ... در گرو چگونگی هزینه کرد منابع امروز در نظام آموزش خواهد بود. به هر میزان که نگاه بازتر سیاستگذاری جهت تامین و الگوی هزینه ای در آموزش و پرورش کشورها، بازتر باشد میتوان انتظار داشت که خروجی حاصل از این سرمایه گذاری دارای توانایی و قابلیت های بیشتری باشد. از این رو در این مقاله اهتمام بر آن است تا شاخص ها و مولفه های هزینه کرد آموزشی را در نظام آموزش و پرورش ایران مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به رویکرد منطقیتر در این خصوص دست یابیم .
Basically, starting and completing actions leads to costs; and this is inevitable, which is will be variable
according to the general dimensions of the level of costs as well as he variety of components and methods of
allocating resources and generally investments in order to better take the desired action. This subject can be
generalized to a big entity in the country called "education". According to their essence and potential, Iran's
education system and higher education both possess various dimensions connected to the style of providing
credit and cost patterns; and relatively, education systems exposed to political atmospheres in the country can
lead to cost resources and numerous methods of consuming the resources. Hence, the subject of education costs
is one of the most important issues which we can refer to in the field of education in every society, because
social growth, economic investment for training work forces in the next generation, and so forth are subject to
the costs of today's resources in the education system. The more open the outlook of policy makers in providing
costs patterns in the education system, the bigger and more capable the output of investments. Hence, the
present paper aims to examine the indexes and components of educational costs in Iran's education system in
order to reach a more sensible approach.
خلاصه ماشینی:
"این مفهوم در کشورهای پیشرفته صنعتی به معنای کاهش بیکاری و افزایش واقعی رفاه اجتماعی مردم بکار میرود و در کشورهای در حال توسعه ، از یک سو به معنای کاهش و یا محو فقر و محرومیت و از سوی دیگر به معنای کوشش برای بالا بردن تولید ناخالص ملی و ارتقاء استانداردهای زندگی مردم به سطحی است که کشورهای توسعه یافته از آن بهره مند هستند، اقتصاددانان معتقدند که وصول به رشد اقتصادی مستلزم بالابردن سرمایه گذاری های لازم ، پیشرفت تکنولوژیک ، تغییر در مقدار و کیفیت نیروی کار و سایر عوامل است .
(علوینیا، ١٣٩٥: ١٤) نیز پژوهشگران عقیده دارند که تحلیل هزینه فایده ، به عنوان نوعی سرمایه گذاری برای افراد میباشد یعنی در هر یک از سطوح آموزش و پرورش به سرمایه گذاری بر روی انسان با این هدف که بازده ها به رشد و توسعه کل اقتصاد کمک خواهد کرد، مینگرد؛ و یک چارچوب معمولی برای بررسی هزینه های آموزش و پرورش در ارتباط با درآمدهای نسبی نیروی انسانی تحصیل کرده فراهم میسازد و میتوان گفت کاربردهای زیادی در تصمیم گیری های آموزشی نیز دارد، این رویکرد به شکلی رابطه بین آموزش و پرورش و میزان درآمد را بیان میدارد.
به طور کلی رشد تقاضا به صورت های زیر موجب افزایش هزینه ها میگردد (متوسلی ، آهنچیان ، ١٣٨٦: ٣٩) الف ) رشد جمعیت : چنانچه هزینه نسبی دانش آموزان و دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیل ثابت فرض شوند از آنجا که با افزایش نرخ رشد جمعیت تعداد کودکانی که در سال های آینده به مدرسه راه خواهند یافت افزایش مییابد و مادام که موج فزاینده جمعیت جوان از دبستان به دبیرستان و از دبیرستان به دانشگاه گسترش مییابد تقاضا برای خدمات آموزشی بالا رفته و هزینه های آموزش وپرورش را در این مقاطع افزون خواهد ساخت ."