چکیده:
آفریدگار هستی، پرتوی از ذات بیکران و جمیل خویش را از رهگذر اسماء وصفات در آیینه ی آیات تکوین و تشریع و در دو عرصه آفاق و انفس، متجلی ساخته و اهل نظر همواره در این دریغ اند که کاش صد هزار دیده داشتند برای تماشای این صد هزار جلوه. این مقاله می کوشد تا نمونه هایی از آیات الهی را از منظر تربیتی وآموزشی مورد نظر و توجه و واکاوی قرار دهد و ثمرات هر یک از این نگرش ها، به پیشگاه ارباب معرفت پیشکش گردد.
خلاصه ماشینی:
"و شگفت این که این همه آیات بی شمار ثمره یک فروغ ، یک شعاع ناچیز از قدرت بیکران اوست به گفته شوریده شیراز: هر دو عالم یک فروغ روی اوست گفتمت پیدا و پنهان نیز هم (حافظ ، ١٣٦٢: ٢٩١) منظرهای مختلف در نظر به آیات یکی از آموزه های مختلف قرآن کریم ، توجه دادن و حساس کردن بندگان خداوند به آیـات الهی است .
(سوره نور / آیه ٣٥) «خدا نور آسمان ها و زمین است » نظر فلسفی به آیات الهی، علاوه بر این که یقین بیش از پیش نسبت به وجود خدای تعالی را ثمر می دهد، باعث دور شدن از شـرک و ریـا و در آمـدن در سـاحت اخلاصـی نـاب و پایـدار میگردد، به این ترتیب که : وقتی ذات تعلقی و وابسته و سایه ای موجودات هستی را دریافتیم ، بعد از آن برای آن ها استقلال قائل نخواهیم شد؛ آن ها را مالک هـیچ نفـع و ضـرر و حـول و قـوه و منشاء اثر و ثمری نخـواهیم دانسـت .
چـون کاینـات جملـه بـه بـوی تـو زنـده انـد ای آفتـــاب ســـایه ز مـــا بـــر مـــدار هـــم چون آب روی لاله و گل فیض حسن توسـت ای ابــر لطــف بــر مــن خــاکی ببــار هــم (دیوان حافظ ، ١٣٦٢: ٢٩١) نظر و تامل در آیات الهی از جنبه ی مشاهده ی درک زیباییهای شگفت انگیـز آن هـا، سـه ثمر دارد، اول این که : به یکی از نیازهای عمیق و فطری انسان که تمایل به زیبایی است ، پاسـخ داده ایم و پاسخ به یک نیاز روحی، خود به خود باعث شکفتگی و پرورش کمال روح میگردد."