چکیده:
طی دو دهه اخیر برخی فلاسفه علوم اجتماعی و اقتصاددانان علاقه خویش را به تبیین های تکاملی از عدالت نشان داده اند. برایان اسکرمز یکی از نوآوران اصلی چنین تبیین هایی است. دو اثر مهم وی، یعنی تکامل قرارداد اجتماعی (1996) و شکار گوزن و تکامل ساختار اجتماعی (2004)، تلاش هایی در راستای طرح چنین تبیین هایی از عدالت با استفاده از نظریه بازی های تکاملی هستند. هدف این مقاله، شرح و ارزیابی چارچوب تحلیلی و مبانی ایده اسکرمز است. از این رو، مقاله بر اساس روش نظری و تحلیلی عناصر بناکننده تلقی اسکرمز از قرارداد اجتماعی را شناسایی کرده و سپس به ارزیابی آن مبانی پرداخته است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که اسکرمز در پی طبیعی سازی مفاهیمی چون عدالت است؛ پروژه ای که با کاستی هایی چون تلقی اثباتی از ارزش ها و عدم سازگاری درونی روبروست.
خلاصه ماشینی:
"1 وجود کمترین توجه بـه نیروهـای فائقـۀ بیرونی مانند دولت تمسک یا توجـه بـه نیروهـای فائقـۀ بیرونـی؛ همچون هابز 2 رویکرد تبیینی یـا توصـیفی بـه قـرارداد اجتماعی رویکرد هنجاری به قرارداد اجتماعی؛ همچـون رویکرد رالز در توجیه اصول عدالت بـا تمسـک به نظریه انتخاب عقلائی 3 بهره گیـری از ابزارهـایی چـون «ایجـاد تقارن میـان تکامـل زیسـتی بـا تکامـل فرهنگی»، «نظریۀ بازیهای تکاملی» و جزئیاتی چون «همبستگی » بهــره گیــری از ابزارهــایی چــون «اصــول تصمیم گیری عقلائی» یا «نظریـۀ بـازیهـای متعارف »؛ همچون اصل حداکثرسازی حداقل ها یا تعادل نش 4 سکوت در باب دلالت های توصـیه ای یـا هنجاری نظریۀ خویش تأکید بر لزوم توجه به «اصول برآمده از قرارداد اجتماعی» یا «اصول عدالت مستخرج از نـوعی توافـق » در سـامان دهـی سـاختارهای بنیـادین ترتیبات اقتصادی و سیاسی؛ همچون رالز 5 تمرکز بر تغییر ترکیب جمعیتی بازیکنـان برخوردار از اسـتراتژیهـای متفـاوت در طی زمان (در تطور قـرارداد اجتمـاعی و موضوع عدالت ) عدم توجه به تغییر ترکیب جمعیتی و تمرکز بـر تصمیم گیر یا تصمیم گیـران عقلائـی؛ همچـون هابز 6 توجــه بــه موقعیــت مکــانی افــراد و تأثیرپذیری از مجموعه بازیکنان همسایه برای اعطای ویژگی پویـایی بـه تحلیـل (در شکار گوزن ) عدم ملاحظۀ موقعیت مکانی افراد میتوان پروژة اسکرمز را نوعی طبیعیسازی یا زمینی سازی مفاهیمی چـون عـدالت تلقـی نمود."