چکیده:
هدف ارزیابی میزان انطباق روش های یاددهی- یادگیری بکار گرفته شده توسط اساتید با اهداف برنامه درسی اخلاق اسلامی دانشگاه ها و روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری 273 دانشجو و نمونه آماری 157 نفر که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ارزیابی دیدگاه دانشجویان حاوی 48 سوال با پایایی 972/0، فرم مشاهده تدریس 47 سوالی با پایایی940/0، تحلیل 178 سوال امتحانی و مصاحبه با اساتید مجرب اخلاق اسلامی استفاده شد. تحلیل داده ها به کمک روش های توصیفی و آزمون تی تک گروهی در قالب نرم افزار SPSS در کنار تحلیل کیفی نشان داد: از دیدگاه دانشجویان روش های یاددهی ـ یادگیری به کار گرفته شده در تدریس با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری همسویی کمی دارد. نتایج مشاهدات بیانگر، همسویی نحوه ارتباط اساتید با دانشجویان با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری است. اما فرایند تدریس اساتید، استفاده آنان از راهبردهای مناسب تدریس، و روش های به کار گرفته شده در فرایند تدریس به عنوان مولفه های اصلی روش های یاددهی ـ یادگیری در تدریس همسو با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری نیست. روش تدریس غالب در تدریس اساتید روش توضیحی بود. روش های ارزشیابی به کار گرفته شده در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان همسو با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری نبود.
خلاصه ماشینی:
"9624 برای ارزیابی این که آیا میانگین نمرات نظرات مشاهده گران در مورد این که ارتباط اساتید بـا دانشجویان در کلاس درس به عنوان یکی از مؤلفه های روش هـای یـاددهی- یـادگیری بـه کـار گرفته شده در تدریس درس اخلاق اسلامی تا چه حـد همسـو بـا اهـداف ایـن درس در سـطوح شناختی، عاطفی و رفتاری اسـت ؟ بـه طـور معنـیداری از ١٤ (میـانگین قابـل قبـول بـرای نظـر مشاهده گران در جامعه )، اختلاف دارد یا خیر، آزمون t با یک نمونه بر اساس نمرات پرسـش نامـه اجرا شد.
9306 برای ارزیابی این که آیا میانگین نمرات نظرات مشاهده گران در مورد این که استفاده از راهبردهای مناسب آموزشی در فرایند تدریس در کلاس درس به عنوان یکی از مؤلفه های روش های یاددهی ـ یادگیری بهکار گرفته شده در تدریس درس اخلاق اسلامی تا چه حد همسو با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری است ؟ به طور معنیداری از ١٨ (میانگین قابل قبول برای نظر مشاهده گران در جامعه )، اختلاف دارد یا خیر، آزمون t با یک نمونه بر اساس نمرات پرسـش نامـه اجرا شد.
62 برای ارزیابی این که آیا میانگین نمرات نظرات مشاهده گران در مورد این کـه انتخـاب روش تدریس مناسب با محتوای آموزشی در کلاس درس بـه عنـوان یکـی از مؤلفـه هـای روش هـای یاددهی ـ یادگیری به کار گرفته شده در تدریس درس اخلاق اسلامی تا چه حد همسو با اهـداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری است ؟ به طور معنیداری از ٢ (میانگین قابل قبـول برای نظر مشاهده گران در جامعه )، اختلاف دارد یا خیر، آزمون t با یک نمونه بـر اسـاس نمـرات پرسش نامه اجرا شد."