چکیده:
در سال ٢٢٤ میلادی اردوان پنجم شاهنشاه اشکانی در نبردی با هماورد خود اردشیر ساسانی جان باخت ١. این به معنای آغاز پایان تقریبا پانصد سال فرمان روایی اشکانیان بر ایران بود. اردشیر یکم ساسانی با توجه به جایگاه مذهبی که دارد و خود و اجدادش متولیان آتشکده اناهیتا در استخر پارس بودند، قطعا زمان قدرتگیری پیرو آیین مزداپرستی بوده و سعی در ترویج و حتی رسمیت بخشیدن به این آیین در قلمرو حکومتی خویش داشته است . جهت آشکار شدن موقعیت مذهبی اردشیر و وضعیت دین زردشت در زمان شاهان آغازین ساسانی یگانه مآخذ معتبر جهت داوری ، سکه ها، نقش ها و کتیبه ها می باشد و از این منابع بر می آید که به احتمال قریب به یقین اردشیر یکم به هنگام قدرتگیری مزداپرست بوده است . به هر تقدیر، پیروزی آیین زردشت هرگز بلافاصله بعد اعلام شاهنشاهی اردشیریکم ، بر ایران صورت نپذیرفت و پرستش اهورهمزدا اندک اندک به یگانه آیین رسمی کشور بدل گشت .
خلاصه ماشینی:
"اردشیر یکم ساسانی با توجه به جایگاه مذهبی که دارد و خود و اجدادش متولیان آتشکده اناهیتا در استخر پارس بودند، قطعا زمان قدرتگیری پیرو آیین مزداپرستی بوده و سعی در ترویج و حتی رسمیت بخشیدن به این آیین در قلمرو حکومتی خویش داشته است .
جهت آشکار شدن موقعیت مذهبی اردشیر و وضعیت دین زردشت در زمان شاهان آغازین ساسانی یگانه مآخذ معتبر جهت داوری ، سکه ها، نقش ها و کتیبه ها می باشد و از این منابع بر می آید که به احتمال قریب به یقین اردشیر یکم به هنگام قدرتگیری مزداپرست بوده است .
کلید واژهها: اردشیریکم ، زردشتی گری ، ساسانیان، اهوره مزدا مقدمه ١-طرح مساله اردشیر یکم ساسانی با توجه به جایگاه مذهبی که دارد، قطعا زمان بـه قـدرتگیـری پیـرو آیین مزداپرستی بوده است و سعی در ترویج و حتی رسمیت بخشیدن به ایـن آیـین در قلمـرو ١- طبری ، ابوجعفر محمد بن جریر.
١ اردشیر پس از آن که به شاهنشاهی ایران رسید ریاست مذهبی کشور را نیز عهدهدار گشت و به ویژه این سمت را در عنوان های رسمی خویش یاد کرد: Mzdysn…MNW čtry MNyzdn 2 "پرستنده اهورهمزدا که چهر از ایزدان دارد" اردشیر تصاحب تاج و تخت خود را همچون دریافت هدیه ای که از خداوند- اوهرمزد - به او داده می شود تلقی می کرده است ."