چکیده:
در آموزه های دین اسلام، بر رعایت مسائل اخلاقی در کار و محیط کاری تاکید شده است، اما این موضوع کمتر در قالب رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. نوع سازمان، می تواند الزاماتی را به سازمان تحمیل کند که ممکن است رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، در این پژوهش، موضوع رفتار اسلامی شهروندی سازمانی، در دو بانک خصوصی و دولتی واقع در منطقه 5 شهر تهران مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. پنج شعبه از بانک دولتی (62 نفر) و چهار شعبه از بانک خصوصی، (62 نفر) نمونه این پژوهش را تشکیل می دهد. در این زمینه، تعداد 12 شاخص اصلی و 32 شاخص فرعی، با مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناسایی و در قالب پرسشنامه ای در اختیار کارکنان و مدیران دو بانک قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد، از میان 32 شاخص فرعی، بانک خصوصی در 12 شاخص و بانک دولتی در 5 شاخص، اختلاف میانگین معنی داری با یکدیگری دارد. در 15 شاخص نیز برابری میانگین ها تائید شده است.
خلاصه ماشینی:
ازاینرو، در این پژوهش، موضوع رفتار اسلامی شهروندی سازمانی، در دو بانک خصوصی و دولتی واقع در منطقه 5 شهر تهران مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.
براین اساس، با تمرکز بر موضوع «اخلاق رفتار شهروندی سازمانی»، در چارچوب آموزههای اسلامی، این پژوهش بر آن است تا میزان بهکارگیری رفتار اسلامی شهروندی سازمانی را در دو سازمان دولتی و خصوصی مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.
جدول (15): شاخصهایی که در آن اختلاف میانگین دو بانک معنیدار شده است توضیح شاخصها شاخصهایی که در آن بیشتربودن میانگین بانک دولتی از بانک خصوصی معنیدار شده دقت و نکتهسنجی، مشکلگشایی و حل مسائل فردی و سازمانی، قاطعیت و جدیت، چشمپوشی و نادیده گرفتن اشتباهات دیگران، اعتدال و میانهروی در اظهارنظر درباره دیگران شاخصهایی که در آن بیشتربودن میانگین بانک خصوصی از بانک دولتی معنیدار شده پاسداری و حفاظت از اموال سازمان، اعتماد میان افراد، توجه به آراستگی و پوشش ظاهری، انضباط رسمی و اداری، برنامهریزی، قناعت و راضی بودن در امور مادی، امیدبخشی، انتقادپذیری، هماهنگی در انجام فعالیتها، تواضع در برخورد با ارباب رجوع و همکاران، انصاف داشتن در تعامل با ارباب رجوع و همکاران، دادن حق و حقوق افراد و قرار دادن هرکس در جایگاه خود با توجه به جدول بالا، به روشنی میتوان دریافت که میزان بهکارگیری رفتار شهروندی سازمانی، در بانک خصوصی از بانک دولتی بیشتر است.
در این پژوهش، تنها میزان بهکارگیری رفتار شهروندی سازمانی در دو بانک دولتی و خصوصی با هم مقایسه شده است، درحالیکه وجود ارتباط میان هریک از شاخصها، میتواند نتایج ارزشمندی حاصل کند.