چکیده:
بدن عنصری، روح بخاری، بدن مثالی و بدن اخروی مراتب گوناگون جسم انسانی هستند که در مقاله حاضر دیدگاه ملا صدرا درباره آنها بررسی میشود. آنچه صدرا درباره روح بخاری گفته است، همانند رأى فیلسوفان پیشین است و دیدگاههای خاص وى بیشتر در حوزه بدن عنصری و مثالی و اخروی قابل پیگیری است. نظر صدرا در باب بدن عنصری و نحوه حضور صور مختلف در آن – که بر مبنای حرکت جوهری اشتدادی صورت گرفته است- دیدگاه مبتکرانهای از ارتباط ساحتهای مادی و مجرد انسان ارائه میدهد. اما دیدگاه او در خصوص بدن مثالی و اخروی در مقایسه با روح بخارى و بدن عنصرى، دیدگاهی بحثبرانگیزتر بوده، درنتیجه نیازمند بررسى دقیق و مشروحی است که بتواند سؤالات و ابهامهای مطرحشده را بهخوبى روشن سازد. مقاله حاضر با بررسی آثار گوناگون صدرا در این خصوص، تلاش میکند تصویر روشنی از دیدگاه وی در این زمینه ارائه نماید و بدین ترتیب به اشکالهای موجود، پاسخ درخوری دهد.
Molla-Sadra's view about the different degrees of human's body، i.e. elemental body، the ispirit of vapor(brume)، ideal body، and the other worldly body، are investigated in this article. His view on the bokhari spirit is similar to his previous philosophers and his specific views on elemental body، ideal body and the other worldly body may be investigated. Sadra's view on the elemental body and the style of presence of different kinds in it – which is based on the intensifying motion in the category of substance - is an innovative idea of the relation between material and immaterial aspects of human being. But his view on ideal body and the other worldly body – in comparison with the bokhari spirit and the elemental body – is a challenging view and needs an exact and detailed investigation to be responsive of the posed questions and flaws and ambiguous points. Investigating Sadra's different writings on this topic in this article، I have tried to present a clear picture of his idea in this regard and thus present a good answer to questions and flaws.