خلاصه ماشینی:
"ب-وقتی که شما میخواهید تلفنبزنید،از خود بپرسید: 1-آیا بهترین وقت تلفن کردن همین حالاست؟معمولا نباید قبل از ساعت هفت صبح(یا حتی نه صبحدر روزهای تعطیل)،بین ساعت 12 تا سهی بعد ازظهر و بعد از ساعت 11 شب به کسی تلفن کرد،مگر آنکه با شناختی که از طرفتان دارید مطمئن باشید که اودر این ساعات قابل دسترس است و مزاحمتی در بیننخواهد بود.
3-آیا قلم و کاغذ فراهم است تا اگر لازم باشد مطلبی رایاد داشت کنید؟ 4-با که میخواهید صحبت کنید؟اگر او در دسترسنباشد،آیا میل دارید پیامی برایش بگذارید؟چه پیامیو با چه جملهبندی؟ 5-آیا به درست بودن شمارهی تلفنی که میخواهیدبگیرید یقین دارید؟خوب استاز روی دفترچهی تلفن شمارهی مورد نظر را بگیرید.
در گفتوگوی حضوریبا افراد دیگر شما میتوانید با نگاه کردن مستقیم بهچهره و مخصوصا لبهای طرف مقابل،سخنان او راکاملا بشنوید و بفهمید،ولی در تلفن امکان لبخوانیوجود ندارد و فقط از طریق واضح و شمرده صحبتکردن است که شما میتوانید پیامتان را بدون کموکاست به گوش طرفتان برسانید.
4-اگر پیام بسیار مهمی دارید حتما دستکم دوبارهآن را تکرار کنید و از طرفتان بخواهید برایتان بازگو کندتا مطمئن شوید که مطلب مورد نظرتان به خوبیمنتقل شده است.
او ایراداتیرا به طور جداگانه بر فلسفه و مکاتب روان شناسی شرقو غرب وارد میداند و به همین علت هم ضمن تدقیقدر این نواقص تمام سعی خود را کرده تا نقاط مثبت وارزشهای قابل حصول مکاتب مذکور را برای خوانندهبازگشایی کند:«نزد ما غربیها بافت روشهای فکری وتعارفیمان در مورد تحقیق دربارهی هسته و جوهرمرکزی وجود انسان با شرقیها کاملا متفاوت است."