خلاصه ماشینی:
"از این رو میبینیم که زن در میدان وسیع هنرهای زیبا همیشه حالت قبولی و تقلیدی داشته است و فقط گاهگاه و بسیار به ندرت قوهی خلاقهی او در پرورش و ایجاد بعضی از این صنایع عرض اندام مینماید ولی باید دانست که مقام و مرتبهی زن در ادبیات تفاوت میکند زیرا چنان که سابقا دیدیم نبوغ زن در این قسمت کاملا رشد کرده و خودنمایی بسزا نموده است.
حتا طرفداران روش«صنعت برای صنعت»و همچنین آنهایی که هنرپیشگان را از دخالت احساسات شخصی در کار خود مبرا و برکنار میدانند این اصل مسلم را به کلی رد نکردهاند و به این جهت است که فلوبر واقع نویسترین ادبا میگوید:«مادام بوواری خود من است»پس مطلب بر سر فراموشی کامل خود نیست بلکه مقصود شخصیتی است که استعدادهای مختلف زیادی داشته باشد و بتواند در احساسات خود تغییراتی وارد آورده،به خویشتن هزاران قوه و ذوق تلقین نماید و به علاوه طبع و ذوق و احساسات اشخاص مختلف را بنمایاند و با قوهی تخلیل خود موجودات مختلف و متضادی را ایجاد کند،در این قسمت وسعت نبوغ مرد به مراتب بیش از نبوغ زن است- چنان که برای اثبات قضیه شواهد زیادی در دست است و به هیچ وجه نمیتوان منکر آن شد.
عشق و محبت مادری تمام زندگانی زن را به خود مشغول میسازد و هوش او در ناحیهی بین فکر و احساسات محدود میگردد و به همین جهت است که طبیعت زن اصولا طبیعتی است فوق العاده حساس،در صورتی که مرد به واسطهی روش زندگی خود موفق به بسط و پرورش قوای مختلف خود میشود."