چکیده:
هدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی روان ﺳﻨﺠﯽ ﻣﻘﯿﺎس ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻮد. ﺗﻌﺪاد500 داﻧﺶ آﻣﻮز ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄ 250 دﺧﺘﺮ و 250 ﭘﺴﺮ(ﮐﻪ اب اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻬﮕﯿﺮی ﺧﻮﺷﻬﺎی ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻬﺎی اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ مﻗﯿﺎس ﭼﻨﺪ ﺑﻌﺪی ﺧﻮدﭘﻨﺪار ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺎرش )2009( را ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻤﻮدﻧﺪ. ﺿﺮﯾﺐ اﻋﺘﺒﺎر ﻣﻘﯿﺎس ﺑﻪ روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺮای ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎس ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎنی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻋﻘﻼﻧﯽ، اﺧﻼﻗﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ و ﺧﻠﻘﻮﺧﻮ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 88 ، 0/90 /0/86 ،0/87 ،0/92 ،0/85 ،0 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. و ﺑﺮای ﮐﻞ آزﻣﻮن 0/89 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮای رواﯾﯽ ﺳﺎزه از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺑﺎ ﭼﺮﺧﺶ وارﯾﻤﮑﺲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺷﺶ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺸﺎﺑه ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻘﯿﺎس اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪ. ﺑﺮرﺳﯽ رواﯾﯽ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺮای اﻃﻤﯿﻨﺎن از رواﯾﯽ اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮدﭘﻨﺪار ﻫﺮﯾﺲ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ وﺟﻮد ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﯿﻦ م ﻗﯿﺎس ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﻫﺮﯾﺲ ﺑﻮد. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ مﻗﯿﺎس ﭼﻨﺪ ﺑﻌﺪی ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺎرش ﻫﻨﺠﺎر ﺷﺪه در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﭘﺎﯾﺎ ﺑﺮای داﻧﺶ- آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها نشان داد که م قیاس چند بعدی خودپنداره تحصیلی مارش هنجار شده در این پژوهش را می توان به عنوان ابزاری پایا برای دانش - آموزان مقطع متوسطه شهر تهران به کاربرد.
8 Marsh 9 General concept 10 Academic self-concept 11 Non-academic self-concept 12 Brunner, Ulrich & Caroline 13 Goetz, Hanna, Anne, Lüdtke & Nathan جدول ١- مشخصه های آماری برای کل مقیاس خودپنداره تحصیلی و هر یک از عوامل آن شاخص ها عامل عامل عامل عامل محیط عامل کل خلق - جسمانی اجتماعی عقلانی اخلاقی آموزشی وخو تعداد 500 500 500 500 500 500 میانگین 22/50 27/80 22/04 23/78 118/15 22/03 میانه 23/00 28/00 23/00 24/00 119/00 22/00 نما 25/00 33/00 22/00 24/00 122/00 26/00 انحراف استاندارد ٤/٠٢ 4/67 5/48 4/65 4/34 14/29 کجی -0/39 -0/56 -0/71 -0/51 -0/72 -0/33 کشیدگی 0/08 -0/35 0/28 0/17 0/41 0/25 به منظور ارزیابی اعتبار مقیاس خودپنداره تحصیلی دانشآموزان ، با توجه به اینکه این مقیاس دارای شش خرده مقیاس است ، ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از خرده مقیاسها و نیز کل سئوالات مقیاس محاسبه شد (جدول ٢).
فانی، حجت اله و خلیفه ، مصطفی ( ١٣٨٨)، بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره های راهنمایی شهر شیراز، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت اموزشی، سال دوم ، شماره سوم ، صص ٦٤-٣٧.
styles and locus of control as predictors for psychological adjustment of adolescents with a chronic illness, Article provided by Elsevier in its journal Social Science & Medicine."