چکیده:
این مقاله ضمن پرداختن به اهمیت کسب و کار و کارآفرینی و نیز معرفی هنرهای صناعی
به عنوان یکی از شاخه های مهم هنری، به تبیین موضوع کارآفرینی در حوزه هنرهای صناعی
پرداخته است.
مقاله رویکردی توصیفی- تحلیلی دارد و برای تبیین موضوع مورد بحث، به مطالعه موردی
برخی سایت های فعال در زمینه کارآفرینی مجازی در حیطه هنرهای صناعی پرداخته است.
در این مقاله، به طور خاص مفهوم کارآفرینی مجازی معرفی شده و قابلیت های گوناگون
فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی ها) به ویژه در فضای مجازی (اینترنت)
برای توسعه کسب و کار هنرمندان فعال در حوزه هنرهای صناعی به ویژه زنان تبیین شده
است. به علاوه، قابلیت ها و کارکرد تلفن های همراه رایانه ای به عنوان یکی از ابزارها و اجزای
فناوریهای نوین ارتباطی برای توسعه کسب و کار زنان فعال در قلمرو هنرهای صناعی
مورد تمرکز قرار گرفته است. همچنین درباره کارکرد موزه های مجازی هنرهای صناعی،
به عنوان یکی از فرصت های برآمده از فناوریهای دیجیتال برای معرفی بهتر و شایسته تر
هنرهای صناعی و هنرمندان این حوزه بحث شده و قابلیتهای پایگاه های اینترنتی برای
تحقق فعالیتی کارآفرینانه در این عرصه مورد توجه قرار گرفته است. در پایان، این نتیجه
حاصل شده است که توسعه فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات، فرصتی جدید وکم نظیر
برای تولید کنندگان کالا در زمینه هنرهای صناعی است تا با هزینه اندک، کالاهای خود را به
بازارهای هدف شهری، استانی، ملی و جهانی عرضه کنند و از مزایای گوناگون امکانات این
فناوریها، در جهت بازاریابی و فروش کالاهایشان، بهره گیرند.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله، بهطور خاص مفهوم کارآفرینی مجازی معرفی شده و قابلیتهای گوناگون فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات (آی سیتیها) بهویژه در فضای مجازی (اینترنت) برای توسعه کسب و کار هنرمندان فعال در حوزه هنرهای صناعی به ویژه زنان تبیین شده است.
قابلیتهای کسب و کار همراه در هنرهای صناعی توسعه بهرهگیری از تلفنهای همراه رایانهای برای فعالان در عرصه هنرهای صناعی، بهویژه زنان و افرادی که از تعامل گسترده در محیطهای تجاری دارای پیچیدگیها و مشکلات خاص خود احتراز دارند، قابلیتها و فرصتهای جذابی را فراهم کرده است که میتواند به توسعه کارآفرینی زنان فعال در عرصه هنرهای صناعی کمک کند: الف- تاسیس شرکتهای همراه هنرهای صناعی: زنان هنرمند در حوزه هنرهای صناعی میتوانند بدون استخدام شدن در یک شرکت یا تاسیس شرکت حقیقی برای خود، به کار موردی بپردازند و صرفا از طریق موبایل با علاقهمندان و خریداران آثار خود در ارتباط باشند؛ در این زمینه، صرفا یک شماره موبایل است که کارکرد یک شرکت را ایفا میکند و در تبلیغات محیطی، مجازی و ...
(تصاویر15تا17) اکنون دیده شدن و در درجه نخست دیده شدن در فضای مجازی شرط اول موفقیت است، بنابر این طراحی شکلی و نیز محتوای سایتهایی که برای فروش محصولات هنرهای صناعی فعالیت میکنند از اهمیت بسیاری برخوردار است که میتواند میزان موفقیت آن را تعیین کند.
به هر طریق، ایجاد بسترهای مناسب برای برقراری ارتباط موثر میان دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور با تولیدکنندگان کالا در زمینه هنرهای صناعی برای طراحی و راهاندازی وب سایتهایی با بازار هدف جهانی، ملی و استانی برای فروش این کالاها، متضمن توفیق در فعالیت اقتصادی با استفاده از فناوریهای نوین در فضای مجازی خواهد بود."