چکیده:
توسعه شبکه مترو، گستردگی روز افزون و پیچیدگی های ذاتی مدیریت آن، ضرورت نگاه علمی و استفاده از تجربیات ودانش روز دنیا در خصوص نگهداری و تعمیرات را اجتناب ناپذیر ساخته است. بخش عمده ای از تجهیزات شبکه مترو وقطار های آن را تجهیزات تعمیر پذیر تشکیل می دهند که درصد قابل توجهی از منابع مالی و انسانی سازمان را به خودمعطوف می سازند .هدف این مقاله، اندازه گیری کارائی و رتبه بندی سیستم تهویه مطبوع قطار های دی سی متروتهران و زیر سیستم های آن بهکمک مدل تحلیل پوششی داده های ارتباطی سه مرحله ای می باشد. در خصوص اهمیت سیستم تهویه در مترو همین بسکه در حدود 8 ماه از سال، سیستم تهویه پس از ترکشن ها که نیروی محرکه جهت جابه جایی قطار را فراهم می آورد،بیشترین اهمیت را از منظر مدیریت بهره برداری دارا می باشد. در این پژوهش با تعریف سیستم تهویه به عنوان واحد هایتصمیم گیری، از آن جهت ارزیابی عملکرد سیستم و در نهایت کمک به تصمیم سازی راهبردی نگهداری و تعمیرات اعماز داشتن تخمینی از ظرفیت کارگاه نگهداری وتعمیرات، تامین قطعات یدکی و نیروی انسانی مورد نیاز استفاده می شود.شایان ذکر است به علت وجود خطاهای گوناگونی از جمله خطای انسانی، خطای دستگاه ها، محدودیت های مربوط به تحلیل داده های میدانی و غیره، در این مقاله از رویکرد فازی جهت چالش با عدم قطعیت در داده ها استفاده شده است. درضمن از آنالیز قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و نگهداشت پذیری که از مهمترین شاخص های حوزه نگهداری و تعمیرات هستند، جهت تعیین ورودی ها و خروجی های سیستم تهویه استفاده شده است.
Subway network extension، growing expansion an inherent management complexities، made it necessary to use scientific approach، modern technology and global experiences about maintenance. Many equipments and trains of subway network، consist of repairable items which consume considerable human and financial resources of the organization. This paper aims to measure the efficiency and rank ventilation system of Tehran's DC trains and it's subsystems using three-stage relational data envelopment analysis model. About the importance of Tehran’s subway ventilation system، we can say that for 8 months of the year، ventilation system after driving engines which support the movement of trains، gets most important attention of operation management. In this paper with defining ventilation system as decision-making units، we use it to evaluate the system performance and ultimately for maintenance strategy، including an estimate of the maintenance workshop capacity، spare parts and requiring labor. Due to various errors such as human errors، machinery errors، limitations of field data analysis and etc، in this paper fuzzy logic is used to overcome the uncertainly in data. Also، reliability، availability and maintainability analysis، which are most important indicators in the maintenance field، have been used to determine the ventilation system inputs and outputs.
خلاصه ماشینی:
"ارزیابی عملکرد سیستم و زیر سیستم های تهویه قطارهای مترو تهران به کمک مدل تحلیل پوششی داده های ارتباطی فازی سه مرحله ای سید علی رضا میر محمد صادقی *، مهدی مغان **، مهدی کشاورز***، مهرنوش کشاورز ، **** ***** فاطمه خواجه نوری تاریخ دریافت :٩٤/٦/٧ تاریخ پذیرش :٩٥/١/١٩ چکیده توسعه شبکه مترو، گستردگی روز افزون و پیچیدگیهای ذاتی مدیریت آن ، ضرورت نگاه علمی و استفاده از تجربیات و دانش روز دنیا در خصوص نگهداری و تعمیرات را اجتناب ناپذیر ساخته است .
شایان ذکر است به علت وجود خطاهای گوناگونی از جمله خطاهای انسانی، دستگاه ها، داده های سانسور شده ، داده های پرت 1 Al-Najjar 2 Kutucuoglu 3 Arts 4 Dal 5 Bevilacqua 6 Braglia 7 Bertolini 8 Van den Bergh 9 Wakchaure 10 Jha 11 Ozbek 12 Rouse 13 Chiu 14 Fallah-Fini 15 Data envelopment analysis و مسائل کار کردن با داده های میدانی و ...
در واقع تحلیل پوششی داده ها با DMUها مثل یک جعبه سیاه (بدون در نظر گرفتن فرآیندهای 1 Jitsuzumi 2 Nakamura 3 Azadeh 4 Scheraga 5 Sampaio 6 Cullinane 7 Hung 8 Mart n 9 Román 10 Somogyi داخلی آنها) که در آنها ورودیها برای تولید خروجیها استفاده میشوند، رفتار میکند.
دراین تحقیق ما از روش تحلیل پوششی داده های ارتباطی برای 1 Färe 2 Grosskopf 3 Hwang 4 Chang 5 Chen 6 Guan 7 Wang 8 Yang 9 Halkos ارزیابی سیستم و تجهیزات استفاده خواهیم کرد.
A new fuzzy network data envelopment analysis model for measuring the performance of agility in supply chains, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology 69 (1-4), 291-318 Khalili-Damghani K ."