چکیده:
این مقاله با هدف تبیین برنامهریزی و تصمیمگیری سازمان رسانه در مدیریت فجایع طبیعی، ضمن بهرهگیری از روش توصیفی، تبیینی روند برنامهریزی را ترسیم کرده است. یافتههای مقاله بیانگر این است که مدیران رسانه باید تمام بحرانهای احتمالی را شناسایی، و برای مقابله با هر حادثه احتمالی برنامهریزی کنند. رسانه حتما باید با «برنامه عمل مدون» راه خود را به سمت اهداف معین پیش گیرد و حتی برای کارهای پیشبینینشده و بحرانهای اجتماعی بالقوه، فکر و برنامه قبلی داشته باشد. ضروری است برای برنامهریزی در حوزه رسانه خبری از یکسو عناصر اصلی حوزه کارگروههای تولید پیام خبری را مشخص کرد و از سوی دیگر اهداف سازمان و انواع مخاطبان و موقعیت بحران را در نظر گرفت و آنگاه با توجه به ویژگیهای مخاطبان، ضمن لحاظ کردن اهداف سازمان در قالبها و مجراهای مناسب، پیام را مدیریت و ارائه کرد.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت در سازمان رسانه خبری از نظر تولید بموقع اطلاعات خبر صحیح ، جدید، دقیق و جامع در موقعیت وقوع بلایای طبیعی، بسیار دشوار است به این دلیل که بحران به عنوان وضعیتی خطرآفرین و ناامن کننده ، روند جاری حیات جامعه و سازمان رسانه خبری را مختل می کند و برنامه ریزی و تصمیم گیری مدیران را دشوار می سازد؛ لذا سازمانها و ازجمله سازمانهای خبری به این دلیل مدیریت می شوند تا در مسیر مطلوب (تحقق اهداف ) به حیات خود ادامه دهند؛ هم چنین بتوانند در برابر تهدیدها و خطرهایی که ممکن است منشأ بحران مختلف باشد، تعادل خود را باز یابند.
١ ـ جمع آوری اطلاعات به طور کلی جمع آوری اطلاعات شامل موارد زیر میشود: ـ ایجاد ستاد خبری بحران برحسب دستورالعمل های قبلی ـ مصاحبه با مردم و مسئولان درگیر با بحران ـ اطلاعات مدون و مکتوب شامل نقشه ها، عکسها و گزارشهای مرتبط با بحران 53 ـ روند تکامل و پیامدهای احتمالی بحران / ـ ویژگی جامعه قبل از بحران ـ شناسایی بخشهای آسیب دیده و آسیب پذیر ٢ ـ ارزیابی اطلاعات ارزیابی اطلاعات شامل این موارد است : ـ شناسایی اطلاعات و منابع قابل اطمینان آنها به صورت طبقه بندی شده ـ تجزیه وتحلیل و تفسیر اطلاعات ـ پیش بینیها و راهکارها برحسب نوع بحران و شدت آن تعیین اهداف و محتوای پیام خبری در سازمان رسانه تعیین زمینه های اجرای مأموریتهای خبری تعیین نیازهای خبری تعیین مقامات مسئول تحریریه زمان اعلام اخبار تعیین اخبار تعیین مسئولیت پیگیری اخبار سامانه پیگیری اخبار تعیین گروه های خبری تعیین بازدهی خبر ارزیابی بازخورد اخبار شکل ١: برنامه تفصیلی خبری سازمان خبری برای مواقع بحرانی هرکدام از سازمانهای خبری (خبرگزاریها، شبکه های رادیویی و تلویزیونی خبری و روزنامه ها) باید برنامه تفصیلی خبری داشته باشند."