چکیده:
مدیریت زنجیره تامین سبز به عنوان یک نوآوری مهم مدیریتی در جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه پایدار و با در نظر گرفتن نگرانی های مصرف کنندگان در کل فرآیند زنجیره تامین، سعی دارد ضمن جلوگیری از بروز خطا در جمع آوری و ثبت اطلاعات، امکانات شناسایی و ردیابی کالا را نیز در طول زنجیره، به شکلی کاملا مکانیزه فراهم نماید و به افزایش رضایتمندی مشتریان کمک کند. با در نظر گرفتن ساختار مدیریت زنجیره تامین سبز، جریان اطلاعات می تواند ابزار مهمی در یکپارچه سازی اجزا و کاهش عدم اطمینان ها و خطرات مدیریت زنجیره تامین سبز به حساب آید. در جهت اجرای صحیح مدیریت زنجیره تامین سبز، بررسی جریان اطلاعات حسابداری می تواند حائز اهمیت باشد. در تحقیق حاضر سعی شد با نگاهی بر مفاهیم و مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین سبز و بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه و همچنین، با نگاهی بر مفاهیم و اهداف حسابداری زیست محیطی، اهمیت اطلاعات حسابداری سبز در اجرای مدیریت زنجیره تامین سبز مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که اطلاعات حسابداری سبز می تواند در برقراری جریان مطلوب اطلاعات بین اجزا ساختار مدیریت زنجیره تامین سبز، موثر واقع گردد.
خلاصه ماشینی:
"6. ضرورت حسابداری سبز(حسابداری محیط زیست) نگرانی های زیست محیطی موجود و درگیری افکار مصرف کنندگان نسبت به سبز بودن محصولات از یک طرف، همچنین تلاش مدیران در حفظ جایگاه شرکت ها در بازارهای رقابتی و نیاز اطلاعاتی ایشان جهت گزارشی شفاف و پاسخگویی نسبت به مسئولیت اجتماعی خود از طرف دیگر، ضرورت ایجاد ابزاری که بتواند هزینه های زیست محیطی را شناسایی و اطلاعات مرتبط با آن را برای برنامه ریزی بهینه و گزارش دهی مطلوب در اختیار مدیریت قرار دهد؛ افزایش داده است.
حسابداری سبز به عنوان ابزاری جامع و فراگیر، با هدف اندازه گیری بهای مواد و هزینه های زیست محیطی و شناسایی، گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در تمامی مراحل حیات بهای تمام شده یک محصول، امکان گزارشگری را فراهم آورده و ضمن تقویت مدیریت عملیاتی در طراحی فرآیند تولید کالاها و خدمات سازگار با محیط زیست، امکان اداره کردن زنجیره تأمین را برای مدیریت به ارمغان می آورد و در نهایت با تأکید بر توسعه پایدار ارتباط مطلوبی را با اجتماع برقرار کرده و فعالیت های اثر بخش و کارایی حفاظت از محیط زیست را دنبال می کند.
به عبارت دیگر حسابداری زیست محیطی در جهت مسئولیت حسابدهی شرکت ها به جامعه در قبال بکارگیری منابع زیست محیطی و کالاهای عمومی برای فعالیت های تجاری، با افشای اطلاعات مطلوب می تواند به عنوان سامانه اطلاعات زیست محیطی در تصمیم گیری های تجاری مثمر ثمر واقع گردد و در جایگاه یک سیستم اطلاعاتی، اطلاعات عملکرد زیست محیطی شرکت را تهیه و به ذی نفعان داخلی و خارجی گزارش نماید و در برقراری جریان مطلوب اطلاعات بین اجزا ساختار مدیریت زنجیره تأمین سبز، مؤثر واقع گردد و در اجرای صحیح آن نقش بسزایی را ایفا کند."