چکیده:
تصویر سازی در کتابهای درسی کودکان یکی از مسائل مهم و دغدغهای اصلی در تمامی جوامع فرهنگی دنیا است. تصاویر بیش از کلمات توجه کودکان را جلب میکنند. کودکان از طریق چشم یادگیری و ارتباط با مفاهیم و اشیاء دنیای پیرامون خود را انجام میدهند و تصاویر و اشیاء را مانند کلمات میخوانند و برای هر کدام از آنها مفهومی خاص میآفرینند. پس تصویرسازی به عنوان یک ابزار تاثیرگذار در انتقال مفاهیم درسی کودکان را تحت تاثیر خود قرار میدهد و متن و تصویر را همسو کرده و درک مطالب درسی را راحتر میکند. حال با توجه به این موضوع هدف اصلی در این مقاله تحلیل و بررسی راهکارهای مناسب جهت تصویرسازی شعرهای کتاب فارسی دوره ابتدایی در روند یادگیری مفاهیم متن شعر بوده است. برای این منظور سه معنی ساز، سبک، فرم و رنگ در تصویرسازی کتابهای درسی بررسی و راهکارهای برای انجام هر چه بهتر شدن این تصویرسازیها ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
حال با توجه به این موضوع هدف اصلی در این مقاله تحلیل و بررسی راهکارهای مناسب جهت تصویرسازی شعرهای کتاب فارسی دوره ابتدایی در روند یادگیری مفاهیم متن شعر بوده است.
این پژوهش ضمن بررسی منابع کتابخانهای همچون کتاب ، مقاله و تحقیق میدانی از راه گردآوری تصويرسازیهای کتابهای فارسی دوره ابتدایی سعی دارد با شناخت معنایی دقیقی از تصویر سازی آموزشی و تاثیر آن در عمل یادگیری و درک درست مفاهیم درسی در مخاطب کودک دست یابد و ویژگیهای چنین روش آموزشی را توصیف کند.
/ تصویر2- تصویرسازی از کتاب فارسی دوم دبستان 4-3- سبک امپرسیونیسم کاربرد سبک امپرسیونیسم در تصویرگری بیشتر برآن جهت برای کودکان شیرین و دلنشین است که در این سبک با استفاده از رنگهای خالص و کودکانه توجه ویژهایی میشود.
که در این باره سیانسیولو در کتاب انواع تصویرگری در کتابهای کودکان مینویسد: « امپرسیونیست ها به رنگ، روشن، نور و ظرافت تصاویر اهمیت میدهند و دوست دارند ایدهشان را با استفاده از رنگهای از هم پاشیده بیان کنند»(سیانسیولو،1380، 73) که این امر در به نمایش درآوردن هرچه بهتر تناسب و همسوی تصویر و متن در شعر کمک شایانی میکند.
بدین صورت میتوان با توجه به مضامین و ساختار شعرها طیف خاصی از تصویر سازیها را به وجود آورد تا به تاثیر هرچه بهتر تصویر در متن کمک شود که این موضوع در کتابهای فارسی دورهی ابتدایی کمتر مورد نظر قرار گرفته شده است و جا برای انجام هرچه بهتر آن وجود دارد.