خلاصه ماشینی:
بنابراین، وظیفه نخست ما این است که نهضتی را که راه افتاده و در کانون توجهات عام و خاص قرار گرفته است، زنده نگهداریم؛ چون مسئله تولید علم و توجه به تمهیدات لازم آن، برای علوم دینی، بسیار سرنوشتساز است و به هیچ وجه صلاح دین و کشور نیست که فراموش شود.
نوع سوم تولید علم آن است که در این مسیر، تحقیق مجدّدی صورت پذیرد؛ یعنی محتوایی جدید آفریده شود که معجون و مخلوطی از مطالب و نوشتههای دیگران نباشد؛ بلکه ساخته و پرداخته ذهن و قلم خود نگارنده باشد؛ به عنوان نمونه، ابتدا مطالب دشوار یک کتاب مورد مطالعه قرار گرفته، بعد فیشبرداری شده و آنگاه نشان داده میشود که نویسنده کتاب به چه نظری قائل بوده است؛ کجای حرفهای او با هم ناسازگار است؛ چه ایرادهایی به کلمات او وارد است؛ از نظر دیگران و محققان همعرض، چه نظرات دیگری قابل طرح است و باز آن اقوال چه اشکالاتی دارد.
با توجه به اینکه بافت کنونی سنتی است، به نظر شما در نوع رویکرد به اندیشه غربی چگونه باید عمل کرد تا به سنتها آسیب وارد نشود؟ همانطور که گذشت، به نظر میرسد نخستین گام در مسیر تحوّل و نهضت تولید علم، این است که محتوای علوم شناخته شود و براساس قواعدِ شناخته شده تبیین و تحلیل گردد و نظامی را که میخواهیم واردش شویم، ترسیم کنیم.