چکیده:
توانمندسازی روانشناختی به گونهای گسترده به عنوان یک هدف مهم در توسعه اجتماعی شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی سطوح توانمندی روانشناختی اعضای تعاونی زنان روستایی تفیهان بود. جمعیت این مطالعه تمام اعضای تعاونی تفیهان بود (418) عضو که تعداد 200 نفر از ایشان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری آن به وسیله پانلی از متخصصان تایید و برای بررسی پایایی آن نیز آزمون راهنما اجرا شد که آلفای کرونباخ بین 82/ 0ـ79/ 0 بود. برای مقایسه ابعاد توانمندی روانشناختی از آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. نتایج نشان دادند که بعد شایستگی توانمندی روانشناختی اعضای تعاونی نسبت به دیگر ابعاد بیشترین میانگین را داراست. همچنین، میانگین سه بعد شایستگی، معنیداری و اعتماد در بین اعضای تعاونی به گونهای معنیدار از حد بهینه بیشتر بوده است. در پایان با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه پیشنهادهایی ارایه شد.
خلاصه ماشینی:
"عطائی و زمانی میاندشتی (٢٠١٠ ,Ataei and Zamani-Miandashti) در پژوهش خود نشان دادند که مقدار توانمندی روانشناختی اعضای تعاونی زنان روستایی نسبت به سایر ابعاد بیش تر بوده است .
یافته ها نشان دادند که از بین شش گویه مورد استفاده برای شناخت توانمندی روانشناختی اعضای تعاونی در بعد معنیداری، گویه "اهمیت و معنای کار در منزل"، با میانگین ٣/٤٠ و ضریب تغییرات ٠/٢٣ و گویه "فعالیت در قالب کارهای گروهی" با میانگین ٣/٦٤ و ضریب تغییرات ٠/٢٦ به ترتیب نخستین و آخرین اولویت را کردهاند.
از میان پنج گویه استفاده شده برای شناخت توانمندی روانشناختی اعضای تعاونی در بعد استقلال، گویه های "ابتکار در کارهای منزل" و "آزادی عمل برای تصمیم گیری در مورد انجام فعالیت های منزل" به ترتیب با میانگین های ٣/٥٩ و ٣/٣٦ و ضریب تغییرات ٠/٢٤ و ٠/٢٨ نخستین و آخرین اولویت را به خود اختصاص دادند.
جدول ٤ـ مقایسه بعد مؤثر بودن توانمندی روانشناختی در بین اعضای تعاونی با حد مطلوب میانگین میانگین انحراف تعداد آماره درجه P فاصله مقیاس نمونه معیار آزمون آزادی اطمینان ١٨ ١٧٤٥ ٣٣١ ١٩٧ ٢٣٢ ١٩٦ ٠٠٢١ ٠٠٨-، -1/01 منبع : یافته های پژوهش همان گونه که در جدول ٤ مشاهده میشود، میانگین جامعه با میانگین مقیاس در سطح پنج درصد (٠/٠٥> p) تفاوت معنیدار دارد.
میانگین میانگین انحراف تعداد آماره درجه P فاصله مقیاس نمونه معیار آزمون آزادی اطمینان ١٨ ٢٠٨٣ ٣٨٣ ١٩٧ ١٠٣٨ ١٩٦ ٠٠٠٠ ٣٣٧، ٢٢٩ منبع : یافته های پژوهش با توجه به جدول ٥ و با تأکید بر مقدار t بدست آمده که در سطح ٠/٠٠٠ معنیدار بود، میتوان چنین گفت بین میانگین نمونه (٢٠/٨٣) و میانگین مقیاس (١٨) تفاوتی معنادار وجود دارد."