چکیده:
امروزه رسانههای جمعی نقش چندبعدی با جنبههای مثبت و منفی در تحولات زندگی جوامع دارند. یکی از ابعاد زندگی انسان، بعد فرهنگی است که بهشدت در تأثیر رسانههای جمعی بهویژه برنامههای تلویزیونی است. توسعۀ فرهنگی زیربنای توسعة روستایی است و شاخصهای متنوعی در حوزة نظام مهارت، نظام دانایی، نظام توانایی، افزایش سرمایۀ اجتماعی، حفظ و تقویت هویت فرهنگی و بهبود فرهنگ استفاده از کالاها و اماکن فرهنگی دارد. هدف این پژوهش، تبیین اثر برنامههای تلویزیونی بر توسعة فرهنگی زنان روستایی دهستان کیار غربی است. نوع پژوهش توصیفی - تحلیلی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، زنان روستایی بالای 15 سال دهستان کیار غربی هستند که با استفاده از رابطۀ کوکران، 359 نفر برای نمونه انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با یک مطالعۀ راهنما (30 پرسشنامه) انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از7/0 محاسبه شد و نشاندهندة پایابودن ابزار استفادهشده بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای T، رگرسیون و تحلیل خوشهای در نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با این که زنان روستایی دهستان کیار غربی به طور متوسط، روزانه حدود 4 ساعت از وقت خود را صرف استفاده از برنامههای تلویزیونی میکنند، تأثیر برنامههای مذکور بر توسعة فرهنگی زنان روستایی دهستان کیار غربی با میانگین 9/2، پایینتر از حد متوسط است. همچنین نتایج مشخص کرد که 10 متغیر پژوهش بهطور همزمان 4/73 درصد از واریانس اثرات تلویزیون را بر توسعة فرهنگی زنان روستایی دهستان کیار غربی تبیین کردهاند؛ مهمترین آنها عبارتند از: توجه به مشکلات پیشروی زنان، پخش برنامه با موضوع فرهنگ مدرن (توجه کم به فرهنگ و خواستههای زنان محلی)، پخش برنامهها در راستای ارتقای حقوق زنان و تقویت مشارکت روستاییان.
خلاصه ماشینی:
1 Shabir et al 2 Marcella جدول - ١: شاخص ها و زير شاخص هاي پژوهش براي بررسي اثر برنامه هاي تلويزيوني بر توسعة فرهنگي زنان روستايي موضوع شاخص اصلي شاخص فرعي کمک به شناخت ارزش ها و باورهاي فرهنگي زنان روستايي افزايش دانش زنان روستايي نسبت به فرهنگ عمومي افزايش شناخت زنان در زمينة فعاليت هاي فراغتي ، تفريحي ، ورزشي و بازديدها بهبود نظام دانايي افزايش شناخت در زمينة سلامتي (جسمي و رواني ) آشنايي با سبک مناسب زندگي و فعاليت زنان روستايي بروز خلاقيت ها و حمايت از ابتکارات زنان روستايي بهبود فرهنگ استفاده از افزايش مصرف کالاهاي فرهنگي زنان روستايي کالاها و اماکن فرهنگي افزايش ميزان استفاده از فضاهاي فرهنگي در بين زنان روستايي تأثير رسانه هاي جمعي حفظ و تقويت هويت ملي زنان روستايي حفظ و تقويت هويت با تأکيد بر تلويزيون بر حفظ و تقويت هويت مذهبي زنان روستايي فرهنگي زنان روستايي ارتقاي توسعة فرهنگي حفظ و تقويت هويت محلي زنان روستايي زنان روستايي بهبود شناخت زنان روستايي در زمينة فعاليت هاي هنري بهبود نظام مهارت آموزش و افزايش مهارت زنان روستايي تشويق به همکاري با نهادهاي فرهنگي (برنامه هاي فرهنگي ) افزايش سرماية اجتماعي افزايش ارتباطات اجتماعي در بين زنان روستايي تقويت انگيزه و تمايل زنان روستايي به مشارکت در امور اجتماعي تقويت سخنوري و تنوع زباني کمک به افزايش خوداتکايي زنان روستايي بهبود نظام توانايي ايجاد حس خوداثربخشي در زنان روستايي تقويت خودباورمندي زنان روستايي مأخذ: يافته هاي پژوهش ، ١٣٩٣ روش تحقيق پژوهش حاضر از نوع توصيفي ـ تحليلي و به روش پيمايشي انجام شده است .