چکیده:
دانشمندان فریقین در اینکه مصداق اصطلاح «اهل البیت» در آیه تطهیر چه کسانی هستند، دچار اختلاف شده و احتمالات متعددی بیان داشته اند؛ در عین حال، تمام دانشمندان شیعه امامیه، و اکثر قریب به اتفاق دانشمندان اهل سنت بر این مطلب اتفاق نظر دارند که رسول خدا:، علی، فاطمه، حسن و حسین، مشمول آیه تطهیر، و جزء اهل بیت پیامبرند؛ اما اینکه آیا اصطلاح اهل البیت همسران پیامبر را شامل می شود یا خیر، عده ای از مفسران اهل سنت بدون آن که دلیل قابل قبولی ارائه دهند، همسران پیامبر را نیز مشمول آیه دانسته اند. در مقابل، تمام عالمان شیعه، و برخی از دانشمندان اهل سنت دلایل متقنی از داخل و خارج آیه تطهیر ارائه داده اند که نشان می دهد آیه تطهیر اختصاص به خمسه طیبه داشته، و کلمه «اهل البیت» کسانی جز آنان را شامل نمی شود.
Scholars of Shiite and Sunni have disputed regarding to the referent of the household in verse of Tathir، uttering many probabilities. Meanwhile، all Shia scholars and overwhelming majority of Sunni's scholars have consensus that the prophet of God، Imam Ali، Hazrat Fatemah، Imam Hasan and Imam Hosein are included in verse of Tathir and are from the household of the prophet. But about the wives of the prophet، most of the interpreters of Quran among Sunnis have considered the wives of the prophet are involved، lacking any acceptable reason. Conversely، all Shia scholars and some Sunni scholars have provided firm grounds، demonstrating that verse of Tathir is dedicated to five infallible figures and the term "the household" does not involve anybody except them.