چکیده:
این مقاله قصد بررسی این پرسش را دارد که چگونه می توان چنـدفرهنگ گرایـی را پاس داشت و در عین حال از حقوق فردی افراد در برابر گروههای فرهنگی و قـومی اقلیت دفاع کرد؟ در پاسـخ بـه ایـن پرسـش ، راهکـار «جـان رالـز» را کـه در کتـاب «لیبرالیسم سیاسی » مطرح کرده، با تاکید بر تفکیک عقلانیـت از معقولیـت بررسـی می کنیم . اما در پایان مشخص می گردد که تعریف رالز از معقولیت به شدت مضـیق و محدودکننده است و هر چند اساس تفکیک عقلانیت و معقولیت می تواند مبنـای خوبی برای تساهل در جوامع چندفرهنگی باشد، این تعریف بـه شـدت مخـل ایـن هدف است . پژوهش پیش رو از رویکرد تفسیری، تحلیل مفهومی و ارزیابی انتقـادی به مثابه رهیافت نظری بهره می برد و بر اساس آن به مسئله تنوع فرهنگی به عنوان زمینه شکل گرفتن طرح موضوع و نیز نظریة عدالت رالز، به عنوان بستری کـه امـر معقول و عقلانی در آن متولد می شود و می بالد، می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل و ارزیابی تنوع و تساهل در اندیشه سیاسی جان رالز * حمید نساج ** علی علی حسینی ** ابوالفضل باقری اژیه چکیده این مقاله قصد بررسی این پرسش را دارد که چگونه می توان چنـدفرهنگ گرایـی را پاس داشت و در عین حال از حقوق فردی افراد در برابر گروههای فرهنگی و قـومی اقلیت دفاع کرد؟ در پاسـخ بـه ایـن پرسـش ، راهکـار «جـان رالـز» را کـه در کتـاب «لیبرالیسم سیاسی » مطرح کرده، با تأکید بر تفکیک عقلانیـت از معقولیـت بررسـی می کنیم .
تنوع و آزادی در اندیشه رالز جان رالز در پیگیری مباحث لیبرالیسم سیاسی خود به این پرسش می رسد: با توجـه به این فرض که واقعیت پلورالیسم معقول، نتیجه اجتنابناپذیر قدرتهـای عقـل انسـان است که نهادهای آزاد و بادوام بر اساس آن عمل می کند، زمینه های تساهل و تسـامح را در سطحی کلی چگونه فهم کنیم ؟ به عبارت دیگر چگونه ممکن است اجتماعی باثبات و عدالت محور از شهروندان آزاد و برابر داشته باشیم که عمیقا به واسطه آموزههای متنـوع مذهبی ، فلسفی و اخلاقی معقول تقسیم می شود؟ (٤٧ :١٩٩٦ ,Rawls) هدف رالز این است که اولا به تعریفی از عدالت دست یابد که بر سازش و یا مصـالحه موقت استوار نباشد و از سوی دیگر، پلورالیسم جوامع دموکراتیک و لیبرال را هـم نقـض نکند."