چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش طراحی الگوی مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی رشتههای گروه فنی و مهندسی براساس تجارب زیسته اساتید و دانشجویان میباشد. از این رو در مقاله حاضر مبتنی بر پژوهش پدیدار شناختی به توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیسته اساتید رشتههای فنی و مهندسی درخصوص ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در جهت ارائه الگو اقدام گردید. شرکتکنندگان در این پژوهش اساتید رشتههای فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب بودند که با روش نمونهگیری هدفمند طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی و استفاده از روش هفت مرحله-ای کلایزی بود، برای تعیین اعتبار یافته از روش سه سوسازی و روایی بازسازی واقعیت و برای افزایش پایایی پژوهش مصاحبهها با یک برنامه قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنماییهای لازم و به دور از سوگیری و اعمال نظر خاصی انجام میگرفت. نتایج براساس تجارب زیسته اساتید و دانشجویان نتایج نشان داد که اساتید نقش بیبدیل آزمون میان ترم در ارزشیابی عملکرد تحصیلی، الزامیبودن آزمونهای کوتاه کلاسی، ارزشیابی کنش متقابل، صریح نبودن معیارهای ارزشیابی، رهایی از حصار ارزشیابی پایانی، ارزشیابی مستمر شرط تحقق ارزشیابی جامع، ارزشیابی مهارتی، تنوع و تعدد در ارزشیابی، ارتباط ارزشیابی با حجم محتوا و غیره جزو تجارب خود قلمداد نمودند. درنهایت براساس تجارب زیسته اساتید ودانشجویان الگوی اختصاصی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی رشتههای فنی و مهندسی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
آکامی ٢ (٢٠١٥) پژوهشی را تحت عنوان "روش مطلوب از ارزشیابی دانشجویان در آموزش عالی" انجام داده است هدف از این مطالعه ، بررسی تکنیک های ارزیابی انتخاب شده توسط استادان در رشته های مختلف علوم دریایی برای سنجش تعیین نوع آزمون که منجر به نتایج مربوطه میشود.
شهرآبادی و همکاران (٢٠١٣,et al,Shahr Abadi ) پژوهشی را تحت عنوان پیش بینی ارزشـیابی پیشرفت تحصیلی براساس تجربه دوره تحصیلی در دانشـجویان دانشـگاه علـوم پزشـکی رفسـنجان انجام داده اند، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از متغیرهای تجربـه دوره تحصـیلی، ضـرورت توجه استادان به شیوه ارزیابی مناسب (تاکید اخص بر فهـم مطالـب تـا محفوظـات ) و ارائـه اهـداف روشن و استاندارد جهت ارتقای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و عملکرد دانشجویان ، از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند.
Effect of different methods for evaluating the academic achievement of medical students on the outcome of the final Test of Basic Science, The Journal of Medical Education Development, No 2.
Forecast Evaluation Based on the experience of academic achievement among students of Rafsanjan University of Medical Science, The Journal of Medical Education Development, Vol 10, No 4.