خلاصه ماشینی:
"و اما اینکه چرا فرشته الهی به صورت انسان متمثل شد؛ زیرا اولا این شکل برای انسانهای دیگر مأنوستر و قابل پذیرشتر است و ثانیا حضرت مریم(علیها السلام) که دختری پاک دامن و جوان بود و از سوی دیگر باید پذیرای هدیهی الهی میشد، با دیدن ناگهانی هر قیافه و شکل دیگری دچار وحشت بیشتر میگردید و برای تخفیف نگرانی او بهترین راه این بود که فرشتهی وحی در صورت انسانی متین و پرهیزگار متمثل شود تا جایی که حضرت مریم(علیها السلام) با دیدن او خطاب مینماید که تو با این چهرهی با تقوا نباید اهل خیانت باشی ((أعوذ بالرحمن منک إن کنت تقیا))( 1 ) و در واقع به گونهای آرامش خاطر در خود احساس میکند.
آیا او در این مقام مرتکب ترک اولی شد؟ و اگر چنین است چرا آیات الهی پس از آرزوی مریم به گونهای او را دلداری میدهند؟ * همانگونه که اشاره کردهاید بشارت الهی خود آن حضرت را قانع نموده و با آگاهی از حکمت حادثه، پذیرش آن را برای خود حل نموده بود، اما او باید برای هجوم و حملهی مردم نیز پاسخی قانع کننده مییافت و برای این کار تنها علم و ایمان کافی نبود، بلکه نیازمند معجزهای روشن و مشکلگشا بود."