خلاصه ماشینی:
اما گروهی دیگر از متکلمین ـ شیعیان و معتزله (عدلیه) ـ معتقدند که حسن و قبح اعمال، خوبیها و بدیها، صفات ذاتی افعالند و عقل آدمی به تنهایی این مسئله را درک میکند.
احکامی که عقل به طور مستقل آنها را درک میکند و این همان بحث حسن و قبح عقلی است و نقش پیامبران و فایدة بعثت در این زمینه تقویت و پشتیبانی از احکام عقل است و عقل میگوید: آفرینش انسان عبث نیست و برای هدفی آفریده شده است.
2. احکامی که عقل حسن آنها را و قبح آنها را درک نمیکند ـ در باب معاملات و عبادات ـ بعثت انبیاء راهنمایی و دلالت عقل به آنهاست؛ بنابراین واجبات شرعی لطفی در واجبات عقلی است.
اما اگر نپذیریم، هیچ دلیلی بر راستگویی او نیست؛ زیرا عقل از درک معزول و شرع نیز هنوز ثابت نشده است.