خلاصه ماشینی:
"). بعضی از مفسران (کلمة طیبة) را به کلمهی توحید و جمله (لا إله إلا الله) تفسیر کردهاند.
( 4 ) ###هـر کـلام پاک گفت اندر سرشت #چون درخت پاک باشد در بهشت #آن سخن، تهلیل و توحید خداست #اصـل ثابـت، فـرع انـدر سـماست #چون شجر که اصل آن باشد به خاک #شاخ ایـمان رفـته از وی بـر سماک #هـر زمـان از رخـصـت پـروردگـار #میوهی شـیرین و خـوش آرد به بار #و آن کـلام کـفر باشـد در مـثـل #چون درختی کان خبیث است از ازل #همچو حنظل تلخ وناخوش بوی وبد #رسـته از روی زمـین بـیبــیخ و حــد #نـیست او را هیـچ پـایـان و قــرار #هـم نـه انـدر اصـل و فـرعش اعتبار##( 5 ) گویند، کسرا، در بعضی مصنفات میخواند که در بلاد هند، کوهی است که بر آن کوه، درختی باشد و آن درخت را میوه بود که مرده، بدان زنده گردد."