چکیده:
هدف کلی این پژوهش تعیین تأثیر یک دورهء فعالیت هوازی بر میزان اختلالات خلقی(افسردگی و شیدایی)دانشآموزان 15 تا 18 ساله است.منظور از اختلالات خلقی در این پژوهش تغییر خلق نسبتا ثابت و دایمی همراه با تغییرات مشخص در تفکر،رفتار و نگرش است که انواع آن افسردگی،نیمه شیدایی و شیدایی است.این پژوهش از نوع نیمه تجربی و به صورت میدانی انجام شده است.جامعهء آماری این پژوهش کلیهء دانشآموزان پسر دورهء متوسطهء شهرستان شیراز در سال تحصیلی 84-83 بوده است.حجم جامعه براساس اعلام ادارهء کل آموزش و پرورش شیراز در زمان پژوهش 27943 نفر بوده است.به صورت تصادفی خوشهای 414 نفر از جامعهء اصلی انتخاب و پرسشنامهء اختلالات خلقی
خلاصه ماشینی:
"(P روش و نوع پژوهش با توجه به اینکه فعالیت هوازی منتخب به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده که پژوهشگر بر آن نظارت دارد،و نیز وجود گروه گواه برای هریک از دو گروه و محدود نبودن همه جانبهء آزمودنیها در محیط آزمایشگاه،این پژوهش از نوع نیمه تجربی است که به صورت میدانی انجام میشود.
به این مفهوم که سعی میشود با اعمال متغیر مستقل که شامل فعالیتهای هوازی منتخب است،پیامدهای ایجاد شده در متغیر وابسته،یعنی اختلالات خلقی(افسردگی و شیدایی)در دانشآموزان منتخب مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد.
جدول 1-طرح پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) جامعهء آماری پژوهش کلیهء دانشآموزان پسر دورهء متوسطهء شهرستان شیراز بود که در سال تحصیلی 48-3831 به تحصیل اشتغال داشتهاند و دامنهء سنی آنها 51 تا 81 سال است.
جدول 3-نتایج آزمون تحلیل کوواریانس مقایسهء میزان افسردگی بعد از دورهء تجربی پس از تعدیل نمرات (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافتههای جدول 3، F مشاهده شده در سطح 0/100> P معنادار است و بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد براساس ضریب اتا(میزان تفاوت)95 درصد از تفاوت در نمرات دو گروه ناشی از اعمال متغیر مستقل (فعالیتهای هوازی)است.
جدول 5-نتایج آزمون تحلیل کوواریانس مقایسهء میزان شیدایی بعد از دورهء آزمایش پس از تعدیل نمرات (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافتههای جدول 5، F مشاهده شده در سطح 0/100> P معنادار است و بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و براساس ضریب اتا(میزان تفاوت)35 درصد از تفاوت در نمرات دو گروه ناشی از اعمال متغیر مستقل (فعالیتهای هوازی)است."