خلاصه ماشینی:
دو سلسله خلافت از احادیث رسول خدا(صلیالله علیه و آله) که صاحبان صحاح و سنن و دیگر نویسندگان اهل سنت آن را با سند صحیح در آثار خود ثبت کردهاند، به وضوح استفاده میشود که پس از رسول خدا(صلیالله علیه و آله) همزمان، دو سلسله خلیفه و حاکم وجود خواهند داشت: خلفای حق و حاکمان باطل.
به راستی اینان کدام امرا و حکام بودند که در آینده نه چندان دور پس از درگذشت رسول خدا(صلیالله علیه و آله) به حکومت دست یافتند و از چنین عملکرد ناصوابی برخوردار بودند؟ نووی نیز در شرح صحیح مسلم، مصداق احادیث فوق را حاکمان اموی دانسته است.
( 8 ) حاکمان اموی که اوصاف آنان در احادیث فوق گذشت، دقیقا همان کسانی هستند که دانشمندان اهل سنت، آنها را جانشینان رسول خدا(صلیالله علیه و آله) معرفی کردهاند.
معلوم نیست چه شباهتی میان اینان و رسول خدا(صلیالله علیه و آله) وجود داشته که دانشمندان اهل سنت براساس آن، نام آنها را در لیست خلفای پیامبر ذکر کردهاند؟!
اختصاص خلافت به قریش مسأله دیگری که کار دانشمندان اهل سنت را در توجیه حدیث امامان اثنا عشر دشوار ساخته، وجود این اصل است که رسول خدا(صلیالله علیه و آله) در همه زمانها و مکانها تا قیامت، خلافت و رهبری امت اسلامی را حق اختصاصی قریش دانسته است.
نمونههایی از احادیث این باب چنین است: عبداللهبن عمر از رسول خدا(صلیالله علیه و آله) نقل میکند که فرمود: «همواره امر خلافت میان قریش است، تا آنگاه که دو انسان در جهان باقی باشند».