خلاصه ماشینی:
"( 1 ) با توجه به ریشهی لغوی این مکتب میتوان دریافت که زیبایی فی نفسه مطرح است بدون ایجاد ارتباط با اندیشههای بلند انسانی.
بدیهی است در جوامع بشری که اندیشه و تفکر جایگاه ویژهای دارد و به عنوان وجه امتیاز انسان از دیگر موجودات مطرح است، چنین مکتب و هنری کمتر مورد توجه قرار میگیرد، لذا به سرعت افول میکند.
چنان که پیش از این بیان شد در مقابل مکتب «پارناسیسم» میتوان به «هنر دینی یا هنر متعالی» اشاره نمود.
به عبارتی توحید مداری، قداست، حق پرستی، عدالت و مؤلفههای مهم موجود در باورهای دینی را به وضوح میتوان در یک اثر هنری که خالق آن یک هنرمند متعهد و متدین است، مشاهده نمود.
در ضلع سوم که ربط ملک و ملکوت و زیبایی و زیبا آفرین است با دو مسأله مواجه میشویم: الف: ایجاد ربط قبل از خلق اثر توسط خالق یک اثر هنری."