چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامة درسیپژوهی بر مهارتهای حرفهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان همدان است. روش پژوهش پسرویدادی از نوع علّیمقایسهای است. جامعة آماری شامل معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان همدان در سال تحصیلی 92-1391 بوده که با کاربرد روش نمونهگیری تصادفیطبقهای، 320 معلم انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای فراهمآوری فرصتهای یادگیری، علاقهمندی به افزایش دانش و مهارتهای شغلی، سازماندهی و مدیریت کلاس، فرمهای مشاهدة به کارگیری نظریههای یادگیری، استفاده از وسایل آموزشی و کمکآموزشی، بهرهگیری از شیوههای صحیح ارزشیابی، ترغیب دانشآموزان به کار گروهی در کلاس درس و آزمون آشنایی با نظریههای یادگیری بوده است. نتایج نشان میدهد که گروههای درسپژوه و عادی از نظر فراهمآوری فرصتهای یادگیری (05/ 0>p؛ 33/2=t)؛آگاهی از نظریههای یادگیری (05/ 0>p؛ 11/ 2 =t)؛ استفاده از وسایل آموزشی و کمکآموزشی (01/ 0>p؛ 67/ 2=t)؛ علاقهمندی به افزایش دانش و مهارتهای شغلی (05/ 0>p؛ 47/ 2=t) وترغیب دانشآموزان به کار گروهی (05/ 0>p؛ 50/ 2=t) تفاوت معناداری داشتهاند. در سه مولفة بهرهگیری از شیوههای صحیح ارزشیابی (11/ 0=p؛ 58/ 1 =t)؛ سازماندهی و مدیریت کلاس درس (59/ 0=p؛ 54/ 0=t) و کاربرد نظریههای یادگیری (48/ 0=p؛ 71/ 0=t) تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
خلاصه ماشینی:
حوریزاد (1389) در پژوهشی با عنوان «بررسی تأثیر درسپژوهی خلاقیتمحور بر توسعة توانمندیهای حرفهای معلمان و یادگیری رفتار خلاق معلمان و دانشآموزان» در مدارس ابتدایی مناطق نوزدهگانة شهر تهران نشان داده است که با استفاده از آزمون خلاقیت در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون، امتیازات معلمان و دانشآموزان، گروه تجربی نسبتبه گروه گواه، افزایش چشمگیری داشته و بین نمرات خلاقیت معلمان و معدل نمرات خلاقیت دانشآموزان کلاس آنها همبستگی خطی مثبت و معناداری وجود دارد.
آگاهی از میزان تأثیر این برنامه بر هدف اصلی آن یعنی رشد حرفهای، ضرورتی است که باید ارزیابی شود؛ ازاینرو پژوهش حاضر در پی آن است تا مشخص کند آیا برنامة درسپژوهی بر مهارت حرفهای معلمان (فراهمآوری فرصتهای یادگیری، میزان آگاهی و کاربرد نظریههای یادگیری، استفاده از وسایل آموزشی و کمکآموزشی، بهرهگیری از شیوههای صحیح ارزشیابی، علاقهمندی به افزایش دانش و مهارتهای شغلی، ترغیب دانشآموزان به کار گروهی، سازماندهی و مدیریت کلاس درس) آموزش و پرورش استثنایی استان همدان تأثیر داشته است؟ روش روش پژوهش حاضر، پسرویدادی[16] از نوع علی-مقایسهای است.
[1]- Santrock [2]- Halvorsen & Lund [3]- Schreurs [4]- lesson study [5]- Lewis & Perry [6]- Hiebert & Morris [7]- OECD [8]- Kyndt [9]- Driel & Berry [10]- Huntly [11]- Bob, Brekelmans, Korthagen & Wubbels [12]- Fernandez, Cannon & Chokshi [13]- Lewis [14]- Cerbin & Kopp [15]- Smith [16]- ex post facto [17]- Gall, Borg & Gall [18]- Experiment Group (GE) [19]- Control Group (GC) [20]- matching procedure [21]- Anderson [22]- Hackman & Oldham [23]- Emer [24]- Sarkar Arani & Matoba [25]- Perry, Lewis & Akiba [26]- Rock & Wilson [27]- Sarkar Arani [28]- Hoy & Miskel [29]- Chassels & Melville مراجع استیپانک، جنیفر؛ اپل، گری؛ لیونگ، ملیندا؛ تورنرمانگان، میشل؛ و میتشل، مارک.