چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مدیریت هدف بر بهبود توجه پایدار، حافظه آینده نگر و بازداری پاسخ سوءمصرف کنندگان مت آمفتامین انجام شد. روش: در یک پژوهش شبه آزمایشی 40 مصرف کننده مت آمفتامین که در اوایل دوره بهبود خود بودند، به صورت تصادفی به دو گروه آموزش مدیریت هدف بعلاوه ی دارودرمانی و گروه دارودرمانی منتسب گشتند. به منظور بررسی توجه پایدار، حافظه آینده نگر و بازداری پاسخ شرکت کنندگان از آزمون های عملکرد پیوسته، پرسش نامه سنجش حافظه مربوط به آینده، و آزمون رنگ- واژه استروپ استفاده گردید. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد بین میانگین تمام مولفه های توجه پایدار و حافظه آینده نگر در دو گروه تفاوت وجود دارد (p<0/05). تفاوت میانگین خطای همخوان و ناهمخوان در آزمون مربوط به بازداری پاسخ نیز در دو گروه تفاوت داشت (p<0/05). نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش مدیریت هدف بهبود معنادار توجه پایدار، حافظه آینده نگر و بازداری پاسخ را در سوءمصرف کنندگان مت آمفتامین به همراه دارد. این یافته ها بیانگر تاثیر توانبخشی های عصب- روان شناختی در درمان وابستگی به داروهای مت آمفتامینی است.
Objective: The current research was conducted to investigating the effectiveness of Goal Management Training (GMT) in the improvement of sustained attention، prospective memory، and response inhibition in methamphetamine abusers.
Method: In a quasi-experimental study، 40 methamphetamine abusers who were in their early recovery period were selected through random cluster sampling method. They were then randomly assigned into two groups، goal management training plus pharmacotherapy and pharmacotherapy. In order to assess sustained attention، prospective memory and response inhibition، the researchers used Continuous Performance Test، Prospective and Retrospective Memory Questionnaire، and Stroop Color and Word Test. The data were analyzed by multivariate analysis of variance.
Results: The results of the data analysis revealed that there was a significant difference between the two groups in terms of all components of sustained attention and prospective memory (P<0.05).
Conclusion: The present study showed that goal management training significantly improves sustained attention، response inhibition، and prospective memory in former methamphetamine abusers. These findings suggest the influence of neuropsychological rehabilitations on addiction treatment among methamphetamine users.
خلاصه ماشینی:
"Van Everdingen, Went, Keunen & Osterhuis مـت آمفتامین ، ملاقات هفتگی با روان پزشـــک ، دریافت ١٠ جلســـه آموزش مدیریت هدف در کلینیک یا بیمارســـتان و بالاخره اجرای پس آزمون بود.
جدول ٢: مقایسه مولفه های حافظه آینده نگر در گروه آزمایش و گواه (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررســی اثربخشــی آموزش مدیریت هدف بر بهبود بارداری پاســخ نیز میبایســتی از تحلیل کواریانس چندمتغیره اســتفاده شــود.
بحث و نتیجه گیری هـدف پژوهش حـاضـــر بررســـی اثربخشـــی آموزش مدیریت هدف در بهبود توجه پایدار، حافظه آینده نگر و بازداری پاســخ مصــرف کنندگان مت آمفتامین بود که با توجه به یافته های بـه دســـت آمـده این روش درمـانی بهبود هر ســـه کارکرد نامبرده را بهمراه دارد.
Diemen, Szobot, Kessler & Pechansky تمرین هـایی بـه منظور تســـهیل تعلیق رفتار جاری، بهبود نگهداری اطلاعات مرتبط با هدف ، و سـپس مدیریت توالی مراحل مورد نیاز برای دسـتیابی و تکمیل اهداف در نظر گرفته شده کـه این تمرین ها علاوه بر ارتقاء توجه ، ســـرکوب رفتارهای عادتی و خودکار را نیز موجب شـده و بازداری پاسـخ و توجه پایدار را که دارای مکانیسـم های زیربنایی مشـترک میباشـند (فسبندر١ و همکاران ، ٢٠٠٤) به صورت همزمان تقویت مینمایند.
Rehabilitation of executive functioning in patients with frontal lobe brain damage with goal management training.
Rehabilitation of executive functioning following pediatric traumatic brain injury: evaluating a goal management training intervention (Doctoral dissertation, University of Cape Town).
Rehabilitation of executive functioning with training in attention regulation applied to individually defined goals: a pilot study bridging theory, assessment, and treatment."