چکیده:
دکترین انحراف، دکترین مشهوری در حقوق دریایی و بیمه دریایی است. انحراف متصدی حمل از مسیر حمل برحسب آنکه موجه یا ناموجه باشد، آثار متفاوتی دارد. انحراف موجه سبب معافیت متصدی حمل از مسئولیت و انحراف ناموجه سبب تشدید مسئولیت او میشود. در بیمه دریایی هم، انحراف ناموجه از مسیر، سبب معافیت بیمهگر از جبران خسارت میشود. کنوانسیونهای بینالمللی حملونقل، اغلب آثار انحراف موجه را بررسی کردهاند اما درمورد آثار انحراف ناموجه ساکتاند. در سکوت کنوانسیونها و قوانین داخلی، بر سر آثار انحراف ناموجه، اختلاف ایجاد شده است. در کامنلا، انحراف ناموجه سبب تشدید مسئولیت متصدی حمل میشود و برعکس، در حقوق فرانسه، انحراف ناموجه، اثری در تشدید مسئولیت ندارد. در سکوت قانون دریایی ایران، به نظر میرسد، گرایش موجود در کامنلا، هم از آن جهت که بیانکننده عرف کلی حقوق دریایی است و هم از این بابت که با سابقه فقهی مسئولیت امین تناسب بیشتری دارد، قابل پذیرش است. در این مقاله، آثار انحراف موجه و ناموجه در حقوق ایران، انگلیس، فرانسه و امریکا و همچنین کنوانسیونهای بینالمللی حملونقل (مقررات لاهه، هامبورگ و روتردام) و درعینحال، طی دو بخش، شروط مربوط به آزادی انحراف و اثر انحراف در بیمه دریایی بررسی شده است.
Deviation doctrine is a famous doctrine in maritime law and marine insurance، according to which geographical deviation of carrier leads to various effects: Justifiable deviation constitutes a cause of exception of liability of the carrier; unjustifiable deviation aggravates the liability of carrier. In marine insurance، unjustifiable deviation discharges the insurer. International conventions، often، contain some provisions on justifiable deviation، but are silent about unjustifiable deviation. There are، thus، some controversies about the effects of unjustifiable deviation in national laws. In common law، such deviation aggravates the liability of carrier. In French law، it does not affect the liability of carrier per se. It seems that the common law approach is more acceptable in Iranian law as، on the one hand، it constitutes a lex maritima and is، on the other hand، similar to the Sharia position regarding the liability of bailees. In this article، the effects of justifiable and unjustifiable deviation have been examined in international conventions، Iranian، English، French and American laws. Besides، this article reviews liberty clauses and the effects of deviation in marine insurance under two separate sections.
خلاصه ماشینی:
17, note 51; Morgan, "Unreasonable Deviation under COGSA", Journal of Maritime Law and Commerce, vol.
موردی که در موجه بودن انحراف ، تردید شده ، این است که کشتی به دلیل تقصیر اولیه موجر یا عدم قابلیت دریانوردی کشتی که از ابتدای سفر موجود بوده ، نیاز به تعمیر پیدا میکند و فرمانده ناچار میشود از مسیر منحرف شود: از رویه محاکم در انگلیس و امریکا برداشت میشود که چنین انحرافی ناموجه نیست ، به این معنی که متصدی حمل یا موجر را از امتیازات عمومی که قانون و قرارداد حمل به او میدهد، محروم نمیکند (ن .
M. , Al-Kabban, "The Effect of Deviation Occurring in the Course of a Maritime Voyage on the Liability of the Carrier under the Hague/Visby Rules and the Hamburg Rules, in relation to Certain Countries", Ph. D.
1841, note 139; Jerry Hubbard, "Deviation in Contracts of Sea Carriage: After the Demise of Fundamental Breach", 16 Victoria University of Wellington Law Review 147 (1986), p.
دعاوی مشهور مربوط به انحراف ناموجه ، در انگلیس و امریکا قضاوت شده است و همچنان که گفته شد بر اساس کامن لا انحراف ناموجه ، آثار شدیدی دارد و متصدی حمل را در حکم بیمه گر کالا قرار میدهد و امکان استناد به دفاعیات و تحدید مسئولیت را از او سلب میکند و این نتیجه ، مشابه اثر تعدی و تفریط امین در فقه و قانون مدنی است .
Hubbarad (Jerry), Deviation in Contracts of Sea Carriage: After the Demise of Fundamental Breach, Victoria University of Wellington Law Review, n.
Nikaki (Theodora), "The Quasi-Deviation Doctrine", Journal of Maritime Law and Commerce, vol.