چکیده:
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سبک مدیریت کلاسی معلمان بر اساس آگاهی از روشهای اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیهی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر در سالتحصیلی 94-95 است. روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق، نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای انجام گرفت. جهت تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که مطابق این جدول، 233 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبک زندگی میلر و اسمیت، پرسشنامه سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن و پرسشنامهی محققساختهی آگاهی از روشهای اصلاح رفتار استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهشی از روشهای آمار توصیفی و استباطی شامل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین سبک زندگی متعادل و میزان آگاهی از روشهای اصلاح و تغییر رفتار با سبک مدیریت کلاسی غیرمداخله گر معلمان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و سبک مدیریت کلاسی معلمان بر اساس سبک زندگی و میزان آگاهی از روشهای اصلاح و تغییر رفتار، قابل پیشبینی است. مقدار همبستگی سبک زندگی و سبک مدیریت کلاسی، 36/ 0 می باشد (P≤0/01). مقدار همبستگی آگاهی از روشهای اصلاح و تغییر رفتار و سبک مدیریت کلاسی، 81/ 0 می باشد (P≤0/01) به صورت کلی، 67 درصد واریانس سبک مدیریت کلاسی، مربوط به عاملهای آگاهی از روشهای اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی میباشد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک زندگی میلر و اسمیت ، پرسشنامه سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن و پرسشنامه ی محقق ساخته ی آگاهی از روش های اصلاح رفتار استفاده شده است .
با توجه به موارد ذکر شده که حکایت از وجود مشکلات در رابطه با بحث مدیریت کلاس و پیامدهای ناشی از آن دارد و با توجه به اینکه اتفاقات دوران مدرسه از مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری اینده ی شغلی و زندگی انسان هاست و شناسایی عوامل موثر بر بهبود مدیریت کلاس میتواند به ارتقاء کیفیت مدیریت کلاس گردد، هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است : - آیا بین سبک زندگی و میزان آگاهی از روشهای تغییر و اصلاح رفتار با مدیریت کلاس درس معلمان ابتدایی رابطه وجود دارد؟ 1.
همان گونه که مشاهده میشود، مقدار همبستگی آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار و سبک مدیریت کلاسی ، ٠/٨١ میباشد که از نظر آماری معنادار است (٠٠١≥p).
فرضیه ی ٣:سبک مدیریت کلاسی معلمان براساس آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی قابل پیش بینی است .
بنابراین ، مدل دوم رگرسیون برای پیش بینی سبک مدیریت کلاسی معلمان براساس آگاهی از روشهای اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی ، از لحاظ آماری معنادار است .
(2008), Effects of classroom management styles on development, meta-cognitive skills of students.
(2009), Exploring the relationship between teacher beliefs and styles on classroom management in relation to actual teaching practices: a case study.