چکیده:
در عصر جهانی شدن، گسترش جهانی زبان انگلیسی مخصوصا از طریق آموزش زبان انگلیسی، به عنوان یکی از بحث بر انگیزترین موضوعات در رشته زبان شناسی کاربردی و مسائل سیاسی مطرح بوده است. با در نظر گرفتن اهمیت این تغییر محتوایی در زبان شناسی کاربردی که موجب گسترش جهانی زبان انگلیسی و جریان آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک پدیده ذاتا مشکل آفرین شده است و همچنین با عنایت به وجود تفاوت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیکی بین کشورهای اسلامی و کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا و انگلیس، تحقیق حاضر به بررسی وضعیت زبان انگلیسی و آسیب شناسی آموزش این زبان در ایران به عنوان یکی از کشورهای جهان اسلام پرداخته است تا بر اساس تحقیقات گذشته و مطالعات انجام شده در این زمینه راهکارهایی در خصوص جلوگیری از آسیب های اجتماعی- سیاسی ناشی از جهانی شدن از طریق آموزش غلط زبان انگلیسی در قالب مفهوم امپریالیسم زبانی ارائه نماید. تحقیقات گذشته نشان داده است که امپریالیسم زبانی موجب بروز آسیب های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیکی در جوامع هدف از جمله کشورهای جهان اسلام شامل کشور ایران شده است و حل آن مستلزم انجام تحقیقات گسترده میدانی در این زمینه است. تلفیق دستگاه های اجرایی در برنامه ریزی های آموزشی زبان و ارائه چشم انداز جهانی و ملی با در نظر گرفتن این موضوع می تواند راهکار موثری در جلوگیری از نفوذ سیاسی- فرهنگی غرب به کشورهای اسلامی و مواجهه با هژمونی زبان انگلیسی در این کشورها باشد. تصمیم گیرندگان سیاسی و آموزشی کشور می توانند با برعکس کردن این روند، به جای اجازه دادن به تزریق فرهنگ و عقاید غرب در قالب آموزش زبان انگلیسی و با استفاده از ترفند خودشان و ایجاد روندی جدید و حساب شده از طریق آموزش زبان انگلیسی و اعزام مبلغین اسلامی آشنا با این زبان به صادر کردن فرهنگ ناب اسلامی – ایرانی از طریق زبان انگلیسی به کشورهای هدف بپردازند. در ضمن نویسنده با استفاده از تجربیات در طول تدریس به این نتیجه رسیده است که در آموزشگاه های زبان انگلیسی و دانشگاه های کشور می توان با استفاده از میل به یادگیری زبان انگلیسی یادگیرندگان آنان را تشویق به اشاعه فرهنگ ملی و اسلامی در حین یادگیری زبان انگلیسی نمود.
واژههای کلیدی:
خلاصه ماشینی:
با در نظر گرفتن اهمیت این تغییر محتوایی در زبان شناسی کاربردی که موجب گسترش جهانی زبان انگلیسی و جریان آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک پدیده ٤٣ ذاتا مشکل آفرین و هژمونی شده است و همچنین با عنایت به وجود تفاوت های سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و ایدئولوژیکی بین کشورهای اسلامی و کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا و انگلیس ، تحقیق حاضر به بررسی وضعیت زبان انگلیسی و آسیب شناسی زبان در ایران به عنوان یکی از کشورهای جهان اسلام پرداخته است تا بر اساس تحقیقات گذشته و مطالعات انجام شده در این زمینه راهکارهایی در خصوص جلوگیری از آسیب های اجتماعی- سیاسی ناشی از هژمونی زبان از طریق آموزش غلط زبان انگلیسی در قالب مفهوم امپریالیسم زبانی ارائه نماید.
» تحقیقات انجام شده بیانگر آن است که فارغ از نوع نگرش و جهت گیری فکری در بین صاحبنظران ، این باور مشترک وجود دارد که در عصر حاضر با توجه به اهمیت زبان انگلیسی در سیستم های آموزشی و تاثیرگذاری های خاص آن در حوزه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، فصلنامه علمی -پژوهشی سیاسی و آموزشی، لازم است تا این امر در هر جامعه ای متناسب با شرایط سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی خود مورد توجه قرار گیرد به نحوی که در قالب سیاست یا برنامه ای مدون و کارآمد به آن بپردازند.
برپایه پژوهش های موجود دو سازوکار محوریت زبان و فرهنگ انگلیسی و دانش و مهارت آموزشی به عنوان دو رکن مهم در شکل گیری امپریالیسم زبانی در بعد آموزش در جامعه ایران و به طور خاص در بین فراگیران این زبان نقشی پررنگ یافته است و این مساله خود ضرورت توجه بیشتر برنامه ریزان و سیاست گزاران را در خصوص نحوه مواجهه با زبان انگلیسی برجسته تر می سازد.
The place of culture in teaching English as an international language .