چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بهکارگیری روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی در اولویتبندی عوامل موثر بر انتخاب متخصصان دانشگاهی برای انتخاب همکار پژوهشی و انتخاب استاد راهنما بر اساس رزومه استادان انجام شد تا نشان دهد که چگونه و بر اساس چه معیارهایی، یک فرد خبره دانشگاهی با تخصص مورد نیاز کاربر شناسایی میشود. با بررسی آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی و انتخاب استاد نمونه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با توجه به نظرات استادان، معیارهای موثر شناسایی شد. سپس بهمنظور رتبهبندی آنها، درخت سلسلهمراتبی تشکیل داده شد و بر اساس آن، پرسشنامه AHPشامل 10 مقایسه زوجی طراحی شد و در اختیار خبرگان عضو هیئت علمی دانشگاه قرار گرفت. پس از مشخص شدن وزنهای هر یک از معیارها و بر اساس نتایج به دست آمده، مشخص شد که فعالیتهای پژوهشی و فعالیتهای آموزشی در انتخاب استاد راهنما و همکار پژوهشی به ترتیب از اولویت بیشتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
اولويت بندي عوامل مؤثر بر انتخاب استاد راهنما و همکار پژوهشي با فرايند تحليل سلسله مراتبي فازي Prioritizing Effective Factors for Selecting Research Cooperator and Supervisor Using Fuzzy Analytic Hierarchy Process تاريخ دريافت مقاله : ٩٥/٠٢/٠٢ * جلال رضايينور زهرا روزبهاني ** خيراله رهسپارفرد*** مريم سليماني **** چکيده : پژوهش حاضر بـا هـدف بـه کـارگيري روش تحليل سلسله مراتبـي فـازي در اولويـت بنـدي عوامـل مؤثر بر انتخاب متخصصان دانشـگاهي بـراي انتخـاب همکار پژوهشي و انتخـاب اسـتاد راهنمـا بـر اسـاس رزومه استادان انجام شد تا نشان دهد که چگونه و بـر اساس چه معيارهايي، يـک فـرد خبـره دانشـگاهي بـا تخصص مورد نياز کاربر شناسايي ميشود.
هدف از اين پژوهش ارائه مدلي براي انتخاب استاد راهنما و همچنين همکار پژوهشي با استفاده از روش تحليل سلسله مراتبي فازي ١ (FAHP) است .
ازجمله پژوهش هاي داخلي که در اين حوزه انجام شده است ميتوان به مقاله هاي زير اشاره کرد: عطاران ، زين آبادي، طولابي (١٣٨٨) براي ارزشيابي کيفيت روابط دانشجويان با استادان راهنما به تدوين ٢٠ نشانگر کيفيت در انتخاب مؤثر استاد راهنما پرداخته اند؛ نتايج نشان ميدهد که رضايت از انتخاب و رابطه با استاد راهنما در سطح نسبتا مطلوبي قرار دارد.
با جست وجو در مقاله ها و کتاب هاي معتبر علمي، بررسي آيين نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي و دستورالعمل انتخاب استاد نمونه وزارت علوم و فناوري و با توجه به نظرات استادان ، به شناسايي معيارهاي مؤثر در انتخاب متخصصان در حوزه دانشگاهي براي انتخاب همکار پژوهشي و انتخاب استاد راهنما پرداخته شد که بر اساس آنها درخت سلسله مراتبي ترسيم شد.