چکیده:
این کتاب به بررسی جوانب مختلف تاریخ گذاری، مصحف شناسی، نگارش، رسم الخط،
تنوع کاتبان، علائم وقف و ابتد ا، بسمله، قرائات مختلف، تذهیب، سرسوره ها و سایر
ویژگی های کهن ترین مصاحف موجود از قرآن د ر جهان امروز می پردازد . مهم ترین
این مصاحف عبارت اند از: مصحف های «پاریس-پترزبورگ»، «صنعاء»، «اموی دمشق»،
«اموی فسطاط» و «اموی صنعاء» و نیز «مصحف کتابخانه بریتانیا» و مخطوطات کتابخانه
ملی فرانسه، کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ.
خلاصه ماشینی:
"در بخــش نتیجه گیــری مؤلــف نکتــه اصلــی کتــاب را چنیــن تلخیــص کرده اســت کــه تاریــخ بســیاری از نســخه های خطــی قــرآن را می تــوان و بایــد بــه دوران امــوی برگردانــد و در ایــن دوره دو زیربخــش اصلــی را می تــوان شناســایی کــرد: دوره ای متقدم تــر (و درواقــع ) پیشــاـعبدالملک کــه در آن نســخه هایی بــا پیچیدگــی کمتــر تولیــد شــده اند و شــاخص آن هــا مخطوطاتــی چــون مصحــف پاریــس ـ پترزبــورگ اسـت و دوره ای متأخرتـر (و درحقیقـت ) پسـاـعبدالملک کـه وجـه شـاخص آن سـبک بســیار منســجم تر دســت خط و حجــم بســیار بیشــتر تزئینــات در نسخه هاســت یــا به بیــان دروش «احتمــالا تغییــری در دوران خلافــت عبدالملــک (٦٥ـ٨٦) رخ داده اســت و گزارش هــا دربــارٔە «پــروژه مصحــف » حجــاج (بیــن ســال های ٨٤ و ٨٥) از تمایــل و اقــدام امویــان در رابطــه بــا کتابــت متــن قــرآن و آشــکارا ناظــر بــه دو هــدف زیــر حکایــت دارنــد: نخســت دســت یابی بــه یکپارچگــی بیشــتر و دوم تقویــت اعتبــار خلافــت .
برمبنــای مشــاهدات و بررســی هایی کــه پیش تــر دربـاب ایـن نسـخه انجـام شـد، مایلـم نمونـه ای از مخطوطاتـی را بررسـی کنـم کـه حــاوی همــان تنــوع خــط حجــازی اســت (کــه در حــال حاضــر اســتوارترین مبنــا در تشــخیص کهن تریــن نسخه هاســت )، و بکوشــم تعییــن کنــم کــه آیــا علی رغــم ویژگی هــای منحصربه فــرد هریــک از بخش هــای نوشته شــده توســط هــر کاتــب در مصحــف پاریــس ـ پترزبــورگ ، چیــزی درحــد یــک «ســنت » وجــود داشــته کــه شــکلی از نظــارت را بــر آزادی ظاهــری کاتبــان تحمیــل می کرده اســت ."