چکیده:
پینکولا استس الگوی پرورش زندگی خلاق را براساس قصههای «زن گریان، دختر کبریتفروش و سه تار موی طلایی» ترسیم و در این قصهها ابعاد مختلف کنش و رفتار زیستنِ خلاق زنـ قهرمان را بررسی کرده است. در این مقاله، نگارندگان نیز با تکیه بر روش استس دو گروه از افسانههای ایرانی را که زنـ قهرمان در آنها زیستی خلاق دارد، انتخاب و این الگو را تحلیل کردهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این دو گروه از افسانههای ایرانی، زنان آخر، که عموماً زنان سوم، چهلم و صدماند، به دنبال نوآوری در زندگی هستند و آنها را باید زن وحشی نام گذارد. در افسانههای ایرانی، مسیر سفر آنها به شرح ذیل است: مرد: آلودهکنندۀ زندگی؛ ازدواج با آخرین زن؛ ساختن مجسمه و عروسک و صحبت با چراغ؛ زندگی شاداب. کنش زنان نخستین پرسفونوار (منفعل و تابع شرایط) و زنان آخر آرتمیسوار (مبارز و رقابتجو، معترض و جوینده) است، زیرا آنها برای تغییر وضعیت موجود میجنگند و درنهایت زندگی نوینی را میآفرینند.
خلاصه ماشینی:
تحلیل برخی از افسانه های ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس مریم اسمعلی پور١، محمدجعفر یاحقی ٢*، فرزاد قائمی ٣، شاهدخت طوماری 4 چکیده پینکولا استس الگوی پرورش زندگی خلاق را براساس قصه های «زن گریان، دختر کبریت فروش و سـه تـار مـوی طلایی» ترسیم و در این قصه ها ابعاد مختلف کنش و رفتار زیستن خلاق زنـ قهرمان را بررسی کرده است .
در افسانه های ایرانی ، مسیر سفر آن ها به شرح ذیل است : مرد: آلوده کننـده زنـدگی ؛ ازدواج بـا آخـرین زن ؛ ساختن مجسمه و عروسک و صحبت با چراغ ؛ زندگی شاداب .
همان گونه که می دانـیم ، مفهـوم زنـ قهرمـان در ادبیـات فارسی مفهومی غریب تر از قهرمان مرد است و اگر هم گاهی از زنـ قهرمـان یـاد مـی شـود، بـا مفاهیم و مصادیقی مردانه توصیف می شود؛ اما استس با شناخت مختص و ویژه از دنیای زنان و با استفاده از افسانه ها و قصـه هـا الگوهـایی کـاملا زنانـه طراحـی کـرده اسـت .
تحلیل الگو در افسانه های ایرانی همان گونه که اشاره شد، استس با استفاده از مفاهیم و عناصر قصه هـای نـام بـرده سـعی دارد مفهـوم خلاق زیستن را برای زنان تحلیل و بررسی کند.
در قصه های اشاره شـده غیـر از قصـۀ سـه تـار مـوی طلایی، زنان زیست خلاق را نیاموخته اند و استس از قصه هایی اسـتفاده کـرده اسـت کـه کـنش زنـ قهرمان در آن ها عکس خلاقانه زیستن است ؛ درحالی که در افسانه های ایرانی ، بن مایـه و پیرنـگ هـای فراوانی وجود دارد که مفهوم و هدف اصلی آن ها پرورش خلاقیت در زندگی زنان اسـت .