چکیده:
سکونتگاههای روستایی به مثابه نظام های مکانی– فضایی در معرض پویایی ودگرگونی مداوم قرار دارند.آشکار است که در این تحولات، مجموعه عوامل و نیروهای متفاوت ومتنوعی نقش آفرین هستند اما بیشتر این عوامل به نوعی متاثر ازنظام مدیریتی است که در فضاهای روستایی نقش آفرینی می کند. این نظام، با توجه به الگوهای مختلف، دارای اثر گذاری متفاوتی بر نظام های فضایی است. براین اساس، تحقیق حاضر به دنبال بررسی دگرگونی فضایی سکونتگاههای روستایی شهرستان ارومیه مبتنی بر نقش مدیریت بحران است. قلمرو جغرافیایی مورد مطالعه، شهرستان ارومیه است که در غرب دریاچه ارومیه قرار دارد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش، توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری مورد مطالعه، 70 نفر از خبرگان دستگاههای مرتبط با مدیریت بحران شهرستان ارومیه می باشند که با روش تعیین حجم نمونه با جامعه نا معلوم با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. برای جمعآوری دادهها واطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی، از فن پرسشگری و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، دوربین واتسون، رگرسیون، تحلیل مسیر و همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS بهره گیری شده است. مبتنی بر یافته های پژوهش، این نتیجه حاصل شده است که روستاهای تحت تاثیر اقدام نظام مدیریت بحران در مواجهه با مخاطره خشکیدن دریاچه ارومیه با دگرگونی های نامناسبی در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی روبرو شدند. این دگرگونیها، متاثراز سازوکار نظامی است که در آن بعلت دولتی بودن، تمرکز گرایی و بخشی نگری؛ پاسخگویی، مشروعیت، نقش پذیری کارآمد، عدالت محوری وجهت گیری برنامه ای در آن تضعیف شده است. در این میان، ضعف مشروعیت و ضعف در نقش پذیری کارآمد از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. با تعمق در ماهیت عوامل و روابط مستقیم و غیر مستقیم آنها این نکته کلیدی مشخص شده است که نقش پذیری ضعیف روستاییان و نگاه ابزاری به مشارکت آنها در مدیریت بحران، عامل کلیدی بروز تحولات فضایی نامناسب در روستاهای مورد مطالعه است.
Human settlements as local -spatial systems are subject to continuous dynamism and transformation. In the meantime, rural settlements including; in Iran, as the most important establishment of population and activity, are exposed to the deepest environmental, ecological, social, economic and cultural changes. It is evident that in these developments, a variety of different and different forms of internal and external interactions Are creative However, most of these factors are somehow influenced by the management system that plays a role in the rural areas. This system, having different patterns, has a different effect on spatial systems.
The issue of drought has recently been the major concern all over the country and particularly in Urmia Basin. This is considered as a key factor in Urmia Lake crisis. Urmia's rural settlements are also affected by the management factor in a variety of spatial dimensions. The crisis of the dramatic decrease in Urmia Lake water and its management (decisions making) has posed a serious challenge to rural areas. This article to pursue to base management as a foreign factor on the basis of a good governance approach to the analysis and analysis of the role It focuses on the transformation of rural settlements in Urmia.
This research is applied in terms of its purpose and based on descriptive-analytical method. The statistical population of the study was the experts in the institutions related to the county crisis management. Experts from sample target communities were 70 people who were identified by a sample size determination method with an unknown community. A sample sampling method was used to select the samples. Data and information was collected using library and information technology. The questionnaire was used to assess the role of the management system in the framework of the components of a good governance approach and Referring to related research backgrounds, they were identified. To measure the normal distribution of data and appropriate regression selection, Kolmogorov-Smirnov and Dorbin Watson's tests were used. Also, for measuring the direct and indirect effects and the correlation between the components, Pearson's path analysis and Pearson correlation tests were used in SPSS software.
The findings of the research shows that the villages affected by the disaster management system in facing the risk of drying the Lake Urmia have encountered inappropriate environmental, social, economic and physical changes. These changes are influenced by the military mechanism that It is not due to being state-owned, focused, and open-minded; they are not accountable, legitimate, and efficient. In the meantime, the weakness of the legitimacy of failure in effective performance has had a direct impact on the disaster management inefficiency. Of course, other components such as weakness of pivotal justice, weakness of accountability, weakness of orientation affect the components of the weakness of legitimacy and weakness of the role Effectiveness has doubled disaster management inefficiencies.
The assessment of the disaster management system of Lake Urmia, based on the governance framework, indicates that the management system has not been efficient. This ineffectiveness, however, is heavily influenced by the weakness of legitimacy. But, indirectly influenced by other factors, including weakness of orientation, weakness of justice, and weakness of accountability. The important thing in this regard is the impact of the indirect factors on the legitimacy factor. By considering the nature of their direct and indirect factors, it is clear that the weak role of the villagers and the means to participate in disaster management, the cause of all problems In the countryside. Restoring Lake Urmia without paying attention to the villagers living around the Lake Urmia will be difficult. Therefore, giving villagers the role of the main beneficiaries of Lake Urmia Basin can help restore Lake Urmia.infact,Communities are the first responders in case of a disaster. Therefore, community-based disaster risk management should be the core of any risk reduction approach. community based Disaster risk management focuses more on community participation and reducing underlying risk, encouraging preventive action before a disaster. and focuses on participation on design, decision and performance for better management of disasters.
خلاصه ماشینی:
این نگرشها به شرح زیر است : - نگرش هاتر وشاه ؛ آنها شاخص هایی مانند مشارکت شهروندان ، دولت محوری، توسعه اجتماعی و مدیریت اقتصادی را برای حکمرانی خوب معرفی نموده اند که برای هر جامعه ای به هر میزان در دستیابی به ویژگی های معرفی شده موفقیت حاصل شود، یه حکمرانی خوب نزدیک می شود( ٤ :٢٠٠٠,Huther et al).
ضعف پاسخگویی، ضعف عدالت ، ضعف مشروعیت ، ضعف در ایفا کردن نقش ، ضعف در جهت گیریهای مناسب عواملی هستند که نظام مدیریت بحران در تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای خود با کم توجهی به آنها شرایطی را برای ناحیه روستایی مورد مطالعه فراهم نموده است ، که ناپایداری توسعه نتیجه آن شده است (شکل شماره ١).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره ١: مدل مفهومی پژوهش داده ها و روش کار فرضیه در پژوهش حاضر، با توجه به چارچوب نظری، در پاسخ به سوال طرح شده ، این فرضیه ارایه شده است که : « ضعف در مشروعیت ، پاسخگویی، نقش پذیری کارآمد، عدالت محوری و جهت گیری مشخص در سیاستگذاری و برنامه ریزی نظام مدیریت بحران ، بسترساز دگرگونی فضایی نامناسب در نواحی روستایی است ».
جدول شماره ٤: سنجش نرمال بودن توزیع داده ها بر اساس آزمون کلموگوروف – اسمیرنوف (ks) (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی اثر بخشی ضعیف نظام مدیریت بحران ، قبل از بکارگیری رگرسیون چندگانه ، استقلال خطاها(تفاوت بین مقادیر واقعی و مقادیر پیش بینی شده بوسیله معادله رگرسیون ) و عدم وجود همبستگی بین آنها با آزمون دوربین ـ واتسون (d) در جدول شماره ٥ نشان داده است .