چکیده:
مدیریت زنجیره تامین، عبارت است از هدفی مبتنی بر تشریک مساعی، برای مرتبط کردن عملیاتهای تجاری
فراموسسه ای، تا نگرش مشترکی را در مورد فرصت بازار فراهم نماید. از سوی دیگر، زنجیره تامین نتیجه به هم پیوستن حلقه های عملیاتی گوناگون است که در ابتدای آن عرضه کنندگان و در انتهای آن مشتریان قرار دارند. وجود بسترهای اطلاعاتی جامع و معتبر از الزامات مدیریت یک زنجیره تامین می باشد. از این رو به کارگیری هرچه صحیح تر سیستمهای یکپارچه اطلاعاتی نظیر فناوری اینترنتی از اشیاء در این بخش از مدیریت سازمان، مورد اهمیت است. پوشش دهی این اطلاعات به شکل دقیق و در لحظه باعث تسهیل امور و شفاف تر شدن روند پیشرفت فرآیندها می گردد. یکی از متمایزترین مزایای فناوری اینترنت اشیاء، بکارگیری آن در طول مدیریت زنجیره تامین است. اینترنت اشیاء میتواند بر کل فرایندهای زنجیره تامین تاثیرگذار باشد. هدف اصلی استفاده از فناوری اینترنت اشیاء، از بین بردن فاصله میان فرایندهای تجاری در دنیای واقعی و نمایش آنها در سیستم های اطلاعاتی است. در این تحقیق پس از معرفی اینترنت اشیا و زنجیره تامین، در مورد فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تامین و مشکلات زنجیره تامین به بحث می پردازیم. همچنین اینترنت اشیاء و هوشمندسازی زنجیره تامین و همچنین چالشهای توسعه فناوری اینترنت اشیاء مورد بررسی قرار گرفته و در انتها حاصل کار و پیشنهادات ارائه می گردد.
خلاصه ماشینی:
بسیاری از مطالعات در عرصه زنجیره تأمین و لجستیک، اذعان دارند که سیستمهای الکترونیک که با به کارگیری اینترنت توانمند شده اند، باعث توسعه کارایی و اثربخشی بیشتر در طول زنجیره تأمین میگردند که برخی از مزایای آن به شرح زیر عنوان شده اس ــ هدف اصلی استفاده از فناوری اینترنت اشیاء، از بین بردن فاصله میان فرایندهای تجاری در دنیای واقعی و نمایش آنها در سیستمهای اطلاعاتی است.
ــ این فناوری علاوه بر بهینه سازی زمان در فرایندهای مدیریت زنجیره تأمین، باعث میشود تا منابع به طور مؤثر در طول فرایندها مورد استفاده قرار گیرند، ضمن اینکه شفافیت اطلاعات در عملکرد زنجیره تأمین، بهبود شایانی خواهد داشت و در نهایت منجر به پویایی و یکپارچگی سیستم مذکور میشود.
فناوریهای ابرمحور، از طریق به اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی باعث تسهیل همکاری با شرکاء و مشتریان میگردد که این امر منجر به بهبود بهره وری و افزایش نوآوری میشود ــ پیاده سازی فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر ابرهای اطلاعاتی با بهره گیری از پوششهای اطلاعاتی دقیق و لحظه ای، باعث تسهیل فرآیندهای پیش بینی و برنامه ریزی، تهیه و تأمین منابع، لجستیک و پشتیبانی، مدیریت خدمات و قطعات یدکی و بسیاری از زیر فرآیندهای زنجیره تأمین میگردد.
فناوری اینترنت اشیا با تأثیرگذاری در بخشهای گوناگون مدیریت لجستیک نظیر تولید، انبارداری، حمل و نقل، مدیریت اطلاعات و خدمات پس از فروش، باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنها در یک سازمان میشود.
Kennedy, "Strategies in Smart Service Systems Enabled Multi-sided Markets: Business Models for the Internet of Things," in System Sciences (HICSS), 2015 48th Hawaii International Conference on, pp.