چکیده:
نظر به شکاف رو به گسترش علمی و تکنولوژیک موجود میان جوامع«شمال»و «جنوب»و ضرورت پرداختن به آموزش سواد کامپیوتر به عنوان ابزار کاهش این فاصله و شکاف و با توجه به«بیسوادی کامپیوتر» موجود در کشورهای جهان سوم،مقالهء حاضر بر آن بوده است تا اجمالا مفهوم کامپیوتر، مفاهیم آموزش سواد کامپیوتر از دیدگاههای مختلف و ضرورت این آموزشها را به ویژه در کشورهای جهان سوم مورد بررسی قرار داده، راهحلهایی را در جهت ترویج و اشاعهء کاربرد این ابزار سودمند کسب و پردازش اطلاعات مطرح نماید.باشد که این مختصر درآمد و مستمسکی برای تحقیقات بیشتر در این مسألهء حیاتی قرار گیرد؛تردید سیاستگذاران و برنامهریزان و ترس و هیجان عمومی را در پرداختن به آموزش سواد کامپیوتر کاهش دهد و امکان تدوین یک برنامهء ملی و سیاست علمی انعطافپذیر را فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
"زیر نویسها: 1) Computer Literacy 2) Cognitive 3) Affective (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاهی بر ضرورت آموزش سواد کامپیوتر1 در جامعه از:دکتر خدایا ابیلی نقل از:فصلنامه آموزش بزرگسالان و توسعه-سال دوم،شماره 2 چکیده: نظر به شکاف رو به گسترش علمی و تکنولوژیک موجود میان جوامع«شمال»و «جنوب»و ضرورت پرداختن به آموزش سواد کامپیوتر به عنوان ابزار کاهش این فاصله و شکاف و با توجه به«بیسوادی کامپیوتر» موجود در کشورهای جهان سوم،مقالهء حاضر بر آن بوده است تا اجمالا مفهوم کامپیوتر، مفاهیم آموزش سواد کامپیوتر از دیدگاههای مختلف و ضرورت این آموزشها را به ویژه در کشورهای جهان سوم مورد بررسی قرار داده، راهحلهایی را در جهت ترویج و اشاعهء کاربرد این ابزار سودمند کسب و پردازش اطلاعات مطرح نماید.
ب-بخش عاطفی *احساس راحتی ناشی از کار کردن با کامپیوتر، *احساس امنیت ناشی از توانایی استفاده از کامپیوتر و کنترل آن، *ارزش قایل شدن برای پردازش مؤثر اطلاعات،با این شرط که پردازش،به صحت اطلاعات لطمه نزند و رعایت حقوق دیگران و نیاز جامعه را نادیده نگیرد، *اهمیت دادن به کامپیوتر از نظر انجام محاسبات و امور عادی تا انسان بتواند با فراغت به کارهای مهمتر بپردازد، *اهمیت دادن به گسترش ارتباطات و دسترسی به اطلاعات از طریق استفاده از کامپیوتر مادام که به حقوق شخصی افراد و صحت اطلاعات شخصی آن تجاوز نشود، *اهمیت دادن به منافع اقتصادی جامعه از طریق استفاده از کامپیوتر، *علاقهمندی و لذت بردن از کار و بازی با کامپیوتر،مخصوصا یادگیری و کسب اطلاعات به کمک آن برخی نیز معتقدند که آموزش سواد کامپیوتر باید از ویژگیهای زیر برخوردار باشد: *درک اولیه و مقدماتی از نحوهء کار کامپیوتر و چگونگی ارتباط با قسمتهای مختلف آن، *درک قابلیتها و محدودیتهای کامپیوتر، *توانایی بیان مسایل در قالب یک زبان کامپیوتری، *توانایی استفاده از کامپیوتر در حل مسایل."