چکیده:
ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی مدل ارتباطی است که با تاثیر روی ذهن ناخودآگاه انسان باعث جهت گیری ذهن مخاطب می شود. سال ها است که فیلم سازان غربی با آشنایی از این متد توانسته اند ذهن مخاطب را به سمت اهداف خود هدایت کنند، اما متاسفانه فیلم سازان داخلی به دلیل عدم آشنایی با این متد از این امر غافل بوده اند. در این پژوهش تکنیک آنکور 2 سازی که متدی در مدل ارتباطی ان ال پی برای جهت گیری ذهنی مخاطب است تشریح می شود. و در ادامه با روش تحلیل محتوای کیفی آنکوره هایی که با تلفیق صدا و تصویر در فیلم های هالیوودی ایجاد شده را مورد بررسی قرار داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"ب - فیلم سینمایی کتاب ایلای: در این فیلم برای ایجاد آنکور منفی در ذهن مخاطب شرق را بیابان ، جنگلی با درختان لخت ، ریخن دود هایی از آسمان ، جاده هایی که در آن اثری از گیاهای سبز نیست و چوبهای خشک دیده می شود، خانه های چوبی ویران ، وجود چاه آب و نه شیر آب ، ذرات غبار معلق و صدای باد نشان می دهد.
٤-٢: فیلم های که آنکوره منفی هنگام پخش اذان به کمک تصاویر و صدا های ناهنجار ایجاد میکنند عبارتند از: الف - فیلم سینمایی شرایط : در این فیلم برای ایجاد آنکور منفی در ذهن هنگام پخش اذان تصاویری از همجنس بازی دو دختر مسلمان ایرانی با لباس های عریان در حال شنا کردن به همراه آهنگ دلهره آور را نشان میدهد.
ج - فیلم سینمایی ربوده شده ٢: برای ایجاد آنکور منفی در ذهن هنگام پخش اذان یک شات از مسجد بزرگ استانبول و ورود تروریست های مسلمان به همراه آهنگ دلهره آور را نشان داده است .
نتیجه گیری امروزه در صنعت سینما،در زمینه مهندسی ذهن کشور هایی موفق تر عمل می کنند که با متد و روش های القای معانی به مخاطب آشنا باشند ، ان ال پی با تکنیک آنکور سازی در صنعت سینما توانسته با هدف قرار دادن ذهن مخاطب و با تاثیرگذاری بر ناخودآگاه انسان باعث شده مخاطب نسبت به هدف فیلم ساز جهت گیری ذهنی پیدا کند."