خلاصه ماشینی:
"کتابهای کمکدرسی امروز چنان در ذهن ما (معلمان) و دانشآموزان و در قفسههای مدارس جا خوش کردهاند که دیگر جایی برای مهربان اصلی باقی نمانده است.
این در حالی است که درصد بالایی از مدارس کشور کتابخانه ندارند و اگر هم داشتند، در سالهای اخیر بهدلیل تغییر ساختار عجولانهای که در دورههای تحصیلی اتفاق افتاد، به کلاس درس تبدیل شدند.
هرچند خوشبختانه مدتی است همکاران گروه سامانبخشی کتابهای غیردرسی آموزشوپرورش، با انتشار کتابنامههای رشد میکوشند کتابهای مناسبی برای مدارس و دانشآموزان معرفی کنند، اما سؤال اساسی این است که آیا مدیران و مسئولان مدارس، از وجود این کتابنامهها آگاهی داند تا بتوانند سره را از ناسره تفکیک کنند؟ از سوی دیگر، برنامة درسی ملی بر تربیت نسلی حقیقتجو و خردمند، دانشپژوه و علاقهمند به علم و آگاهی تأکید دارد.
وقتی به محضر بیمارش میرسد، از او میپرسد آیا چشم دردش تسکین یافته است؟ مرد ثروتمند تشکر میکند و میگوید، بله این گرانترین مداوایی بود که تاکنون داشته است."