چکیده:
دولت ها هر یک به نوعی در امر فرهنگ مداخله و خط مشی های خاصی را تنظیم می کنند. در
زمینه شیوه طراحی خط مشی ها از بالا به پایین یا بالعکس نظرات مختلفی بیان شده است. در این
مقاله سعی شده است با استناد به مطالعات و بررسیها و ضمن استفاده از نظر نخبگان فرهنگی با
استفاده از مصاحبه و روش تحلیل مضمون، الگویی ارائه شود تا بر اساس آن خط مشی های
فرهنگی به شکلی بومی تنظیم و تدوین شود؛ با توجه به گستردگی موضوع در طراحی الگوی
خط مشی گذاری در این مقاله تنها سطح شهر مورد توجه قرار گرفته است. در این الگو مسجد
جامع به عنوان محور تصمیم گیری شهر و امام جمعه، که نماینده ولی فقیه در شهر است، منشا
خط مشی گذاری در نظر گرفته شده است و بقیه عوامل در ارتباط با این محور در تدقیق و عینی
شدن نظام مسائل و رسیدن به خط مشی مطلوب، موثر دانسته شده اند. در نهایت برای اجرایی شدن
این الگو پیشنهادهایی ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
در این مقاله سعی شده است با استناد به مطالعات و بررسیها و ضمن استفاده از نظر نخبگان فرهنگی با استفاده از مصاحبه و روش تحلیل مضمون ، الگویی ارائه شود تا بر اساس آن خط مشی های فرهنگی به شکلی بومی تنظیم و تدوین شود؛ با توجه به گستردگی موضوع در طراحی الگوی خط مشی گذاری در این مقاله تنها سطح شهر مورد توجه قرار گرفته است .
خط مشی گذاری فرهنگی شهر، امام جمعه ، مسجد جامع ، نهادهای مردمی مقدمه فرهنگ یکی از مهمترین حوزه های حیاتی و اثرگذار در هر جامعه است که مورد توجه نخبگان و دولت مردان بوده است .
حال سؤال اصلی مقاله این است : ـ الگوی خط مشی گذاری فرهنگی در سطح شهر با توجه به اقتضائات بومی و با محوریت مسجد جامع و امام جمعه چگونه است ؟ مبانی نظری ١ ـ خط مشی گذاری فرهنگی شهر علم خط مشیگذاری عمومی ١ به بخشی از جنبش عقلانی کردن زندگی بشری و عقلایی عمل کردن بشر مربوط است که به کمک آن انسان سعی میکند به تسلط روزافزونی به زندگی اجتماعی خویش دست یابد (اشتریان ، ١٣٨٦: ١٥).
از سوی دیگر، نهاد حوزه و دانشگاه با توجه به اینکه وظیفه انسانسازی و تربیت فرهیختگان را به عهده دارند بخوبی می توانند نیازهای فرهنگی شهر را اشباع کنند و از این جهت پاسخگو باشند، به عبارت دیگر آنها میتوانند از طریق حضور در مسجد بویژه مسجد جامع در زمانی که مردم در آنجا مجتمع هستند با مردم مرتبط شوند و به تشکیل حلقه های علم آموزی و نشر معارف بپردازند و فرهنگ اسلامی را نشر دهند.