چکیده:
پیشاسقراطیان در سده ششم قبل از میلاد، شیوههای پژوهش در دو قلمرو علم و فلسفه را پایهگذاری کردند؛ نخستین رسالات علمی را نگاشتند و مفاهیم پایه در فرایند استنتاج را شناساندند. با وجود این، هیچ اثر مستقلی از ایشان بدست ما نرسیده و هرچه داریم پارههایی منقول از سخنان ایشان در آثار پسینیان است که هرکدام پارهنوشته را در سیاقی متفاوت آوردهاند. ولی این شیوه همواره در فهم سخن و ارزیابی پیشاسقراطیان کارآیی ندارد. هرمان دیلس با تالیف کتاب عقیدهنگاری یونانی خود، شیوهیی نو در باب عقیدهنگاری را مطرح ساخت. وی سنت عقیدهنگاری را به کتاب تئوفراستوس، شاگرد ارسطو، بازگرداند. شیوه دیلس را دانشمندان بعدی ـ از جمله منسفیلدـ نقد کردند. بر اساس نقد منسفید، تاثیر منابعی مانند سوفیستها، نظر ارسطو درباره عقیده بر گلچینها و کتابهای آموزهیی، سنت سلسلهنگاری و آثار شارحان بر شکلگیری متون عقیدهنگاری، چیزی است که در روش دیلس کمتر به آن بها داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"Epitomes حسین کلباسی اشتری ، بهناز عقیلی دهکردی ؛ سنت عقیده نگاری فیلسوفان باستان یونان از آن یعنی در آغاز سده سوم پیش از میلاد اثری موجود بوده که دانشمندان جدید آن را کهن ترین آموزهها١ میخوانند؛ اثر دیگری در حدود سده نخست قبل از میلاد به آموزههای کهن ٢ و دیگری در سده نخست پس از میلاد به آموزهها ـ نوشته ائتیوس٣ مشهورند.
C-fragments حسین کلباسی اشتری ، بهناز عقیلی دهکردی ؛ سنت عقیده نگاری فیلسوفان باستان یونان و البته از داوری دیلس مبنی بر میزان صحت آن منبع نیز متأثر بود.
Stromateis حسین کلباسی اشتری ، بهناز عقیلی دهکردی ؛ سنت عقیده نگاری فیلسوفان باستان یونان بطور قطع زندگینامه یی میداند و نادیدهشان میگیرد، با اینکه شامل تعدادی پارهنوشته کهن مهم هستند که برخی از آنها جای دیگری پیدا نمیشوند.
De Caelo حسین کلباسی اشتری ، بهناز عقیلی دهکردی ؛ سنت عقیده نگاری فیلسوفان باستان یونان برجسته کرده و این سبب شده که تأثیر منابعی مانند هیپیاس و گرگیاس سوفیست بر افلاطون و بحث ارسطو در باب عقیده و همچنین بحث علل چهارگانه و سنت سلسله نگاری و زندگینامه نگاری بر گلچینها و آموزهها و بطور کلی بر سنت عقیدهنگاری نادیده گرفته شود.
, The Texts of Early Greek Philosophy, Cambridge University Press, New York, 2010.
Palmer, John, Parmenides and Presocratic Philosophy, Oxford University Press, New York, 2009."