چکیده:
مدیر مدرسه مهمترین عنصر، اصلیترین ورودی و نیز برجستهترین ستادة هر سامانة مدیریتی، بهویژه مدیریت آموزشگاهی است. اساسیترین وظیفة مدیر، مدیریت بر انسانها اعم از معلمان و دانشآموزان است. بر این اساس، مدیران مدارس قبل از هر چیز مدیران منابع انسانی هستند. پس، نفوذ مدیر و توانایی وی بر تاثیرگذاریهای همهجانبة آموزشی، تربیتی، پرورشی و پژوهشی نقش مهمی در تحقق اهداف مدرسه در افق چشمانداز ۱۴۰۴ دارد که مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکتجو، تعریف شده است. بنابراین، تبیین ابعاد و وجوه گسترة خطیر مدیریت، ویژة مدیران تازهکار که هنوز استانداردهای عملکردی و شیوههای مناسب مدیریتی را تجربه نکردهاند، اهمیت بسیار دارد. در راهبرد کلان شمارة ۹ سند تحول بنیادین به استقرار نظام مدیریت اثربخش، کارآمد و پاسخگو و بسترسازی برای استقرار نظام کارآمد منابع و مصارف در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی بهعنوان مهمترین دستمایه و نقشة راه تغییر و تحول و نوآوری در عرصة آموزشوپرورش اشاره شده و در راهبرد کلان شمارة ۳ بر فرایند طراحی، تدوین و اجرای اسناد تحولی زیرنظام راهبری و مدیریت تاکید گردیده است. از اینرو، ساختدهی به ذهن مدیران تازهکار برای سازماندهی، برنامهریزی، تصمیمگیری و ارزیابی دقیق و مدون مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین ضروری و مهم است تا رهبری اثربخش و کارآ در سطح مدرسه تحقق یابد.در این مقاله، با تاسی از هدف کلان شمارة ۴ سند تحول بنیادین «برقراری نظام اثربخش و کارآمد مدیریت و مدیریت منابع انسانی براساس نظام معیار اسلامی»، الزامات مورد استفادة مدیران تازهکار برای قرار گرفتن در مسیر تعالی و بالندگی مدیریتی و همسویی با رویکردها و سیاستهای جدید و با هدف تحقق چرخههای تحولآفرین در سطح مدرسه مورد بررسی قرار میگیرد
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله، با تأسی از هدف کلان شمارة ۴ سند تحول بنیادین «برقراری نظام اثربخش و کارآمد مدیریت و مدیریت منابع انسانی براساس نظام معیار اسلامی»، الزامات مورد استفادة مدیران تازهکار برای قرار گرفتن در مسیر تعالی و بالندگی مدیریتی و همسویی با رویکردها و سیاستهای جدید و با هدف تحقق چرخههای تحولآفرین در سطح مدرسه مورد بررسی قرار میگیرد .
مدیر تازهکار باید با شیب ملایم، مطالعة مبانی نظری سند تحول، برشماری فضیلتهای یادگیری در سند، توجه به چرخشهای تحولآفرین را در سطح مدرسه گسترش دهد و فرصت فلسفیدن و تفکر در این فرایند را برای کارکنان و دانشآموزان فراهم آورد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نقش کلیدی معلم بهعنوان مهمترین، بهترین و ارزشمندترین سرمایة نظام تعلیموتربیت، مدیر تازهکار باید با تعیین یک خط مشی ویژه، ظرفیت وجودی و نهادی معلمان را در بهترین شکل مطلوب به نفع ساختار آموزشوپرورش دانشآموزان قابل بهرهبرداری نماید (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) مدیر تازهکار باید با شیب ملایم، مطالعة مبانی نظری سند تحول، برشماری فضیلتهای یادگیری در سند، و توجه به چرخشهای تحولآفرین را در سطح مدرسه گسترش دهد و فرصت فلسفیدن و تفکر در این فرایند را برای کارکنان و دانشآموزان فراهم آورد (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) علمی ـ کاربردی کلاسبندی درست توزیع عادلانۀ استعداد در مدرسه"